2020: Het jaar van verandering

1 december 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hoi lieve mensen,

Vandaag typ ik dit blogje bij mijn favouriete koffie tentje, Madame Café. Ik zit hier bijna dagelijks, onder vrienden noemen we dit lacherig het community centre, omdat we elkaar hier altijd tegenkomen. Je zit hier fijn aan de rivier, ze hebben lekkere koffie voor $1.25 en bij de buren kun je eten bestellen. Of je neemt gewoon je eigen eten mee.

De reden dat ik hier momenteel iedere dag zit, is omdat ik 6 weken geleden mijn baan bij ISSR heb opgezegd. Ik ben van de een op andere dag de deur uitgelopen, niet echt een leuke manier om te eindigen na  ruim 6 jaar. Maar de maat was vol, mijn limiet was bereikt en ik wilde geen minuut langer blijven. Ik kan helaas niet echt ingaan op de precieze reden, maar het komt er op neer dat het management op een ongepaste manier leiding gaf, en dit werd goedgekeurd door de directors. In de week dat ik stopte zijn er ook 2 andere collega’s weg gegaan, met min of meer dezelfde reden. Zoals begrijpelijk werd mijn plotselinge vertrek en de afscheidsbrief die ik naar mijn leerlingen en ouders heb gestuurd mij niet in dank afgenomen, en hebben ze op verschillende manieren geprobeerd mij het leven zuur te maken.

Ik heb gelukkig enorm veel steun en lieve berichtjes gekregen van de leerlingen, ouders en collega’s, het was hartverwarmend om te lezen wat ik voor sommigen kinderen heb betekend. Ik heb in mijn werk als leerkracht altijd gestreefd om het verschil te maken, om de leerlingen iets bij te brengen waar ze in hun leven iets aan hebben, meer nog dan hoe je een populatiegrafiek leest of wanneer je de past participle precies gebruikt. En om dan te lezen dat ik daar bij sommigen in ben geslaagd is het mooiste cadeau ooit.

Dan rijst de vraag: wat nu? Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met het onderwijs, ik wil deze mogelijkheid aangrijpen om mijn horizon te verbreden en te kijken wat ik dan zou willen doen. Ik heb mezelf een tijdje vrijaf gegeven om mijn volgende stap te bepalen. In de tussentijd geef ik 1 op 1 bijles, drink veel koffie en ga lekker sporten. Na een paar rusteloze weken kan ik nu enorm genieten van m’n vrije tijd. De dagen vliegen voorbij!

Voorlopig blijven we gewoon in Siem Reap wonen. Leds contract loopt zowiezo tot augustus, dus voor die tijd gaan we nergens heen. Daarbij is Cambodja de beste plek om te zijn in Covid-tijd, we kunnen gaan en staan waar we willen binnen de landsgrenzen, er zit geen limiet op bijeenkomsten en alles is gewoon open. Al is er momenteel een 14-daagse sluiting van scholen en openbare gebouwen  doordat er 1 nieuw corona geval is gevonden. Hopelijk heeft zij geen anderen aangestoken en dat we alsnog een uitbraak krijgen. Voorlopig zijn de gyms weer dicht, en mag je niet samenkomen met meer dan 20 man.

Covid mag dan niet zo’n groot problem zijn voor ons, maar helaas waren er wat andere problemen. Sinds het wakeboard ongeluk afgelopen zomer heeft Led nog lang gekwakkelt met zijn gezondheid. gelukkig gaat het nu eindelijk beter. De pijn en zwellingen in z’n gewrichten is weg, dus dat is een hele opluchting. We weten nog steeds niet precies wat het nou was, en die onzekerheid zorgde wel voor veel spanning.

Het komt goed uit dat Led in augustus al was overgestapt naar een andere school, anders zouden de problemen groter zijn vrees ik. Op Tree House heeft hij het gelukkig naar z’n zin, hij staat deels in groep 3, en werkt veel met individuele leerlingen. Bijvoorbeeld met kinderen die op het spectrum zitten of met extra Engels. De komende weken wordt er weer online les gegeven.

Ondanks dat we het land niet uitkunnen, proberen we toch hier en daar wat tripjes te plannen. Ofwel een ‘staycation’ in Siem Reap, ofwel een weekendje Phnom Penh. Met name de hotels in Siem Reap zijn  momenteel spotgoedkoop bij gebrek aan toeristen. Voor $35 heb je een prachtige kamer met ontbijt. En doordat het zo rustig is heb je dan vaak het zwembad voor jezelf. In de kerstvakantie gaan we een weekje naar Koh Rong Samloem, een mooi eiland in het zuiden van Cambodja.

Hoe gaat het me jullie? Ik volg het nieuws niet zo, maar Led zit overal bovenop en geeft me altijd een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvanca du Crocq:
    1 december 2020
    Leuk om weer eens wat te lezen van jullie. Eef, er komt nu vast wat anders op je pad. Zo werken die dingen namelijk. Heel veel succes!
  2. Paula de Bakker:
    3 december 2020
    Lieve Evelien,
    Dankvoor deze lange en openhartige mail. Ik was verbaasd, verwonderd, maar vooral trots dat jij de (uiterste) grens zelf aangaf.
    Dat was natuurlijk hartstikke moeilijk (zal veel piekeren aan vooral gegaan zijn...)
    Gelukkig heb je de moeilijkste tijd achter je gelaten, kun je weer genieten en met een kerstvakantie voor de boeg, komt het helemaal goed.! Led heeft kennelijk met zijn nek e.d. ook de pijnlijkste dagen gehad. Ik duim voor jullie allebei dat het laatste stukje ook verwerkt wordt en dat er nieuwe dingen gebeuren.
    Het leven hier is dodelijk saai...veel mensen hebben het moeilijk...
    de sfeer is weg. Nou jullie zullen het wel gehoord hebben. Ik ga zeker niet klagen want ik ben van een milde corona helemaal opgeknapt!!!alles is onderzocht en dat was allemaal goed.
    Ik heb wel n bloedverdunner overgehouden van een kleine tia
    (ik kon geen zin formuleren, blokkeerde helemaal, gelukkig waren Eva en Huub hier, het duurde slechts enkele minuten)
    Voor de ouderen is deze corona het minst erg, zij doen het toch al rustig aan en de inhoud van hun portemonnee blijft hetzelfde...
    maar er is wel angst...
    Nu moeten vele nog bedenken hoe ze Kerst gaan vieren...
    Ik ben bij Alexandra,Paul en de dotjes, Eva en Huub komen ook
    De bonuskleinkinderen gaan naar hun moeder of grootouders.
    Lieve Evelien en Led: heb een goede tijd en ik hoor heel graag het vervolg van e.e.a. LIEFS van Paula
  3. Pia Wolthuis:
    4 december 2020
    Heel fijn om weer even wat van jullie te horen. Goed om te horen dat het met de gezondheid van Led weer de goeie kant opgaat. Heel vervelend zo'n ongeluk, vooral als je niet precies weet wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden.

Wat spannend Evelien om een nieuwe weg in te slaan. Dat kost tijd, vaak ook wel de nodige energie, maar heb er maar vertrouwen in dat er wel weer wat voorbij komt. Zo gaan de dingen soms heel anders dan je van tevoren verwacht.

Intussen zitten jullie daar qua corona goed. Als er geen toeristen mogen komen, houden ze de corona wel buiten de deur.
    Hopelijk komen er weer betere tijden als straks het vaccin er is. Maar dat zal nog wel even duren.

Voor nu alle goeds en een warme groet,
    Pia
  4. Ruud en mieke:
    8 december 2020
    Evelien en Led,

Zoals je beschrijft het leven gaat vaak met ups -en down maar daar leer je alleen maar van en maakt je weerbaarder.

Hier in het verre Dordt gaat alles gewoon z'n gangetje en ofschoon Corona "roet in het eten gooit" wij vinden de dagen-in tegenstelling tot Paula-super snel voorbij gaan en zo komt 2021 eraan.

Goed dat je 'n rust moment neemt en vanuit die "luxe" alles beter kunt overzien, immers het leven moet ook leuk/aantrekkelijk zijn althans dat vind ik maar hoor.

Wij maken ons op voor de nieuwsjaarwisseling en hopelijk brengt 2021 ons beter nieuws dan thans dit het geval is.

Liefs vanuit de Balsa en tot de volgende mailing groetjes ook aan Led doen !!!!
  5. Ria:
    10 december 2020
    Hi Evelien en Led,
    Iedere keer is het weer gezellig om wat van jullie te horen.
    Wat hebben jullie een pittige tijd achter de rug. Goed van je,Evelien , dat je de knoop hebt doorgehakt en bent gestopt voor je er helemaal aan onder door gaat.
    Gelukkig gaat het met Led een heel stuk beter en is hij blij met zijn nieuwe werk, ook weer een hele verandering.
    Hier gaat alles naar wens, al is het wel heel saai, maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en komen er hopelijk gauw andere tijden.
    Wij wensen jullie een fijne vakantie , kerst en het allerbeste voor 2021.
    Een lieve groet, Ria en Peter