Augustus 2019

24 augustus 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Hi allemaal,

Leuk om te horen dat jullie onze blog met plezier lezen! Soms is het lastig om een onderwerp te vinden, na ruim 5 jaar in Cambodja hebben we allebei het gevoel dat we alles wel een beetje gezien hebben en lijkt het niet zo bijzonder meer.

Gelukkig heb ik deze keer zat om over te schrijven. Te beginnen met de zomervakantie. We hebben een heerlijke tijd achter de rug, met natuurlijk mijn bezoek aan Nederland, en onze trip samen door Noord-Vietnam. Vanuit Amsterdam vloog ik via Dubai naar Hanoi, alwaar ik Led ontmoette. Na een paar dagen in deze leuke, maar zeer hectische stad te hebben doorgebracht namen we de bus naar Sapa, een dorpje in de bergen, niet ver van de Chinese grens. Vanuit daar wilden we een meerdaagse tocht maken op de motor. Helaas konden we geen goede motoren vinden in Sapa, alles was óf oud en brak, of te licht. Aangezien we 8 dagen door afgelegen gebieden in de bergen gingen rijden, waren we op zoek naar iets sterks en betrouwbaars. Gelukkig hebben 2 superbikes kunnen vinden in Lao Cai, iets meer dan een uur van Sapa. (Yamaha Exciter 150cc voor wie het iets interesseert)

Op de motor weer terug naar Sapa en vanuit daar verder richting het zuidwesten. Onderweg hebben we de mooiste vergezichten gezien en de wegen leken wel gemaakt voor motorrijden. Onderweg was er maar weinig verkeer en de wegen waren in goede staat, heel anders dan in Cambodja! De mensen die we tegen kwamen waren erg vriendelijk en behulpzaam, en Google translate was hierbij onmisbaar. Onderweg waren genoeg gelegenheden om te overnachten, en ook het vinden van eten ging redelijk. We hadden gelukkig altijd een voorraad koekjes en fruit als de noodlesoep ons weer eens de neus uit kwam. Na 8 dagen en ruim 800 kilometer hebben we de motoren weer ingeleverd en hebben we een paar dagen onze billen wat rust gegeven in Sapa. Het was wel weer even wennen aan de (toeristische) drukte na zoveel rust en ruimte om ons heen.

Hierna zijn we per bus en trein naar Tam Coc gereisd. Dit dorpje ligt in een prachtige omgeving midden tussen de krijtrotsen. Wederom aardig toeristisch, maar ook wel fijn om weer eens lekkere koffie te drinken en pizza te eten. Ook de warmte was wel weer heftig na het koele bergklimaat van het noorden.

Al met al zijn we zijn enorm positief verrast door Vietnam dit keer. 5 jaar geleden zijn we al eens naar het zuiden geweest, maar dat viel toen zo tegen, zowel door de mensen als door het gebrek aan natuurschoon (verwende reizigers zijn we) dat we Vietnam eigenlijk hadden afgeschreven.

Na deze reis hadden we nog lekker een weekje thuis voordat school weer begon. We zijn allebei begonnen met onze nieuwe baan. Led zit dit jaar in year 4, groep 6 en ik ben officieel begonnen op ISSR high school.

De eerste 2 weken zijn voor ons allebei zeer goed bevallen. Ik geef Engels en Humanities (aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer) aan Y7 en Y8 (1e en 2e klas) en PSHE (personal social health education) aan year 7, 8 en 9. Daarbij doe ik het wekelijkse sportuur met de onderbouw en ondersteun ik de gymdocent met de gymles aan Y7. Hierbovenop ben ik mentor van year 7 en geef ik een ECA (extra curricular activity) Dit zijn verschillende activiteiten die leraren aanbieden bovenop het reguliere programma. Zo hebben we een filmclub, dans club en is er sport en art. Ik doe de schoolkrant. Met een groepje van 8 super gemotiveerde leerlingen zijn we druk bezig om de eerste uitgave aan het eind van september af te hebben.

Dit lijke misschien een hele hoop contacturen, maar ik heb het gevoel dat ik minder lesgeef dan op primary school, en dat ik meer tijd heb voor het voorbereiden van mijn lessen. Ook vind ik het heerlijk dat ik meer tussenuren heb, de dag voelt daardoor een stuk relaxter. Mijn collega’s zijn over het algemeen onwijs leuk en erg behulpzaam. Zoals bij elke nieuwe baan heb ik momenteel nog wel het gevoel dat ik enorm achter de feiten aan loop, en ben ik aardig wat tijd kwijt aan het lezen van alle nieuwe lesstof. Ook moet ik wennen aan het feit date er op high school meer afstand is tussen leerlingen en docenten, en dat ze heel veel dingen zelfstandig oplossen en je dus minder nodig hebben.

Fijn is ook dat het een kleine school is (120 leerlingen) en dat ik zo’n beetje heel year 7,8,9 en 10 al in de klas heb gehad op primary. Iedereen kent elkaar bij naam en er zijn veel klas doorbroken vriendschappen tussen de leerlingen. Voorlopig ben ik dus erg blij dat ik de overstap gemaakt heb!

Ook Led is erg blij met zijn overstap. Ondanks dat hij de kleintjes wel mist heeft hij het erg naar z’n zin in year 4. Hij heeft het gevoel meer voor de kinderen te kunnen betekenen in het ondersteunen bij hun werk en/of gedrag. Er zitten een aantal pittige gevallen in zijn groep en doordat Led extreem geduldig en consequent is, heeft hij een goede invloed op deze kids. Hij is nu nog maar de enige assistent in het lokaal (bij de kleuters waren dat er 3), dat is soms wel wat saai. Hij leert een hoop, zowel vakinhoudelijk, als didactisch; ook zijn Engelse taalvaardigheden gaan goed vooruit.

Tevens heeft hij dit jaar de zorg voor de schoolbibliotheek op zich genomen, een project waar hij zich helemaal in kan uitleven.

Zoals jullie zien, alles gaat hier lekker en de komende 2 jaar zijn we dus nog onder de pannen.