Augustus 2020

23 augustus 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Het is weer de hoogste tijd dat we van ons laten horen.

Allereerst het grootste nieuws: Led heeft een nieuwe baan. Na 6 jaar ISSR werd het tijd voor iets nieuws. Hij gaat aan de slag als teacher support staff bij The Tree House International School. Hij gaat o.a. aan de slag met de ‘special needs’ kinderen en hij gaat de staff ondersteunen en trainen hoe om te gaan met deze kinderen. Voor de rest krijgt hij de mogelijkheid om allerlei projecten op te starten zoals de bibliotheek.

Gelukkig even wat positiefs na een vervelende tijd. Hij is 3 weken geleden hard onderuit gegaan met wakeboarden (jaja, we hebben zowaar een wakeboard park in Siem Reap) en zijn nek heeft een nare knak gemaakt. Toen hij zich na een aantal dagen vooral slechter begon te voelen in plaatst van beter, zijn we toch even naar het ziekenhuis gegaan. Gelukkig was er niets te zien op de scan. Wel bleek uit bloedonderzoek dat hij een virus had opgelopen (geen Covid of Chikungunya). Uiteindelijk heeft hij 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Het gaat wel water beter met hem, maar hij heeft nog steeds veel pijn en is nog zeker niet de oude.

Ik ben 2 weken geleden weer begonnen op high school, nog steeds online helaas. Dit jaar geef ik Engels aan year 7, humanities en PSHE aan year 7,8 & 9. Ook ben ik weer tutor van year 7. Vanaf 1 september mogen year 9-13 weer om de dag naar school omdat dit examenklassen zijn, maar de onderbouw moet voorlopig nog thuisblijven. Balen, want het online lesgeven komt me behoorlijk de neus uit. Ik zit momenteel 40 uur per week achter m’n scherm, niet iets dat ik graag doe. Maar goed, alles went, ook lesgeven via beeldbellen. Ik heb inmiddels wel gelukkig allemaal leuke apps die het wat interactiever en effectiever maken, maar ik merk meer dan eens hoe vaak ik normaal gesproken kon rekenen op non-verbale communicatie. Ik mis het contact met de leerlingen, de reuring en de grapjes. Gelukkig werken alle collega’s dit jaar weer vanuit school, dus zitten we in ieder geval gezellig samen te eten.

We hebben helaas wel weer afscheid moeten nemen van een paar hele goede vrienden en collegas. Dit is altijd weer een vervelend moment, iets dat niet went. Dan realiseer ik me meer dan eens hoe fijn het is dat Led en ik elkaar hebben, en we dus nooit alleen achter blijven.

Behalve het feit dat de scholen nog steeds niet normaal open mogen, gaat het leven door zoals gewoonlijk. Men is inmiddels alweer grotendeels gestopt met hand sanitizer en mondkapjes. Iedereen zit gezellig samen en we kunnen gewoon de kroeg in of gaan dansen. Deze week was het Cambodjaans nieuwjaar, normaliter wordt dit gevierd in april, maar door Covid was het uitgesteld tot afgelopen week. Ineens werd de stad weer overspoeld door mensen en was het weer als vanouds druk. Deze dagen werd er dan wel streng gecontroleerd, zonder masker en thermometers en temperatuurcheck kwam je pubstreet niet in.

De touristen blijven voorlopig weg, en dat voelt wel raar. Het is enorm rustig in de stad, veel hotels en restaurants zijn gesloten.. Je kunt het land wel inkomen maar het is een hoop gedoe en je moet in quarantaine, dus reizigers hebben dat er niet voor over.

Het voordeel van de afwezighjeid van de toeristen is dat het extreme rustig is bij Angkor Wat. Wij zijn in juni en naar de tempels geweest, en er was bijna niemand. We zagen de zon opkomen bij Angkor Wat met maar 10 anderen! Dat is wel uniek. Ook bij andere tempels waren we vaak de enigen, heel bijzonder.

Het was wel even een bittere pil toen echt bleek dat we deze zomer niet naar Nederland konden komen, we kijken er toch ieder jaar naar uit om iedereen te zien, en hadden nog lang hoop. Nu is voorlopig de hoop gevestigd op de kerstvakantie, maar zelfs dat is onzeker. We missen het reizen wel enorm! Vorige maand hebben we wel een leuke roadtrip door Cambodja gemaakt op de motor, maar toen bleek ook maar weer dat we Cambodja wel een beetje hebben gezien eigenlijk. Verder ben ik de eerste week van de zomervakantie een week in retraite gegaan in een yoga/meditatie centrum, om na een paar dagen te kunnen concluderen dat dit niet mijn ding was. Toch was het een interessante week, leuke mensen ontmoet en in een mooie omgeving gezeten. Het was ook fijn om iets te hebben om naar uit te kijken, die laatste moeilijke weken van het schooljaar, maar ik weet nu dat ik ga liever een eind ga fietsen om m’n hoofd leeg te maken dan een half uur mediteren.

In plaats van het Corona virus zijn Cambodjanen vooral bezeten door het fietsvirus. Fietsenwinkels schieten als paddestoelen uit de grond en ineens zien we iedere avond honderden mensen op mountainbikes richting de tempels rijden. (hier zijn de fijnste fietspaden en jungle paadjes). Overal kun je nu fietsen huren en bij Decathlon zijn alle fietskleren en assecoires steevast uitverkocht. Zelfs de benzinepomp bij ons om de hoek is nu een fietsenzaak is geworden.

Met Sorasus gaan we er nog altijd een paar keer per week op uit, en zijn er al weer nieuwe plannen voor een lange tocht over een paar weken door de Cardemom mountains. Maar aangezien het nu regenseizoen is is de vraag of de wegen begaanbaar zullen zijn. Wat modder is niet erg, maar 10 kilometer klunen zien we toch niet echt zitten. Jullie zullen het wel zien langskomen op Facebook als we gaan!

Wij horen graag van jullie,

Liefs, Led & Evelien

1. Paula de Bakker:
    27 augustus 2020
    Lieve Evelien en Led.
    Fijn en gezellig weer van jullie een reisverslag te krijgen.
    Eerst LED Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan!! Die zul jij dubbel en dwars verdiend hebben want ze kennen je nu goed.
    Je mag er trots op zijn Led !!
    Maar wat ontzettend vervelend dat jij nog steeds pijn hebt van je val... Jullie actievelingen zullen het rustig aan moeten doen..
    Ik duim dat het weer helemaal goed met je gaat.
    Zoals altijd zit er humor in jullie verslag (ondanks corona)
    Ik zag Evelien mediteren en boksen....
    maar ook fietsen en dansen !! Heerlijk!
    Het is vreselijk jammer voor allen dat er op deze manier les gegeven moet worden. Velen zijn die computer helemaal zat.
    Onze premier heeft vorige week verklaard dat er nog steeds zoveel mogelijk thuis gewerkt moet worden. Dat houdt voor mij in dat ik na 7 jaar iedere maandag oppassen, niet meer zo vaak nodig ben.
    Nu ze beide op de basisschool zitten is het maar voor enkele uren, maar toch.
    Natuurlijk blijf ik de kleintjes heel geregeld zien.
    Wij hebben hier ook Cambodja-temperaturen gehad, 18 dagen lang!! 3 dagen lang heb ik met de kleinkinderen in het zwembad gelegen en veel plezier gehad, maar verder kun je niet zoveel....
    Ik ben in Mei met mijn reisgenote naar Friesland (is het daar erg koud Oma ?) gegaan. Haar oudste dochter heeft n 2e huis met boot aan het water en we hebben daar lekker rustig "oudjes ""gespeeld.
    (of had ik dat al verteld ?)
    Met de familie alles nog hetzelfde, we zijn allemaal voorzichtig !
    Het is inderdaad een teleurstelling dat jullie niet naar Nederland konden komen. Voor Led is absoluut Kerst beter...
    Heel veel liefs ook van Eva, Alexandra en de aanhang, maar het allermeest van mij T.Paula
  2. Pia Wolthuis:
    4 september 2020
    Leuk weer even wat van jullie te horen. Ik probeer altijd via je moeder Evelien wat nieuws over jullie te vergaren maar het is natuurlijk veel leuker iets van jullie zelf te horen. Wat vervelend voor Led dat hij zo ongelukkig is gevallen. Hopelijk komt het snel goed. Wel fantastisch dat hij een baan heeft gevonden en ook nog een baan die hij leuk vindt, vermoed ik.

Ja, dat online lesgeven lijkt me ook wel een dingetje. Hopelijk breekt er spoedig een andere tijd aan. Heel benieuwd of er qua corona bij jullie nog wat gaat veranderen de komende tijd.
    En inderdaad jammer dat jullie niet naar Nederland konden komen, voor jullie en ook voor de familie die natuurlijk altijd reikhalzend naar jullie komst uitziet.

Hier gaat het allemaal goed. De kinderen gaan weer naar school en dat is ook wel beter.
    Wij blijven voorzichtig wat de corona betreft. Gelukkig zijn er nog genoeg dingen die we wel kunnen doen.

Hartelijke groet voor jullie beiden!
    Pia en Albert