Corona udpate

13 april 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Hopelijk lezen jullie dit gezond en wel.

We zullen jullie even een update geven over hoe de situatie in Cambodja, en dan met name voor ons in Siem Reap is.

Momenteel zitten wij thuis en genieten nu van een welverdiende vakantie. Niet dat we veel kunnen doen of ergens heen kunnen uiteraard, maar gelukkig hoeven we niet thuis te blijven. De meeste bars, restaurants, hotels, gyms en winkels zijn dicht, maar de supermarktenen de markten zijn nog gewoon open. De komende week zijn de provincie grenzen wel dicht aangezien het morgen Cambodjaans nieuw jaar is, de tijd van het jaar dat alla Cambodjanen hun familie gaan opzoeken. De nieuwjaarsvieringen zijn afgelast en iedereen moet verplicht aan het werk, een paar sectoren uitgezonderd, zoals de scholen.

Onze school is 5 weken geleden over gegaan op online lesgeven, de leerlingen zijn thuis en krijgen les via Zoom. De meeste leraren (waaronder ik) werken gewoon nog vanuit school, sommigen kiezen ervoor om vanuit huis te werken. We sturen de leerlingen opdrachten via Google Classroom die de zij vervolgens weer terugsturen zodat wij het kunnen nakijken. Het duurde even voordat ik m'n draai gevonden had, maar nu gaat het best prima. Wel is het ongelofelijk saai en ik mis enorm het contact met de kinderen. Ik zit de hele dag achter de computer tegen een leeg lokaal aan te kijken, niet heel motiverend.

Wat de lange termijn gevolgen gaan zijn kunnen we uiteraard nog niet voorspellen, feit is wel dat het grootste deel van onze ouders van het tourisme afhankelijk zijn. Dus hoe langer alles stil ligt, hoe minder inkomsten en hoe moeilijker het wordt voor ouders om het schoolgeld te betalen. En dit heeft uiteraard dan weer gevolgen voor onze positie. Led hoeft niet meer naar school, maar hij kiest ervoor om nog steeds iedere dag een paar uurtjes in de bieb te werken. Ik werk nog steeds full-time, al is ons salaris helaas wel gereduceerd omdat we minder aanmeldingen hadden voor het vierde kwartaal. We doen dus iets zuiniger aan, en hebben gelukkig spaargeld, iets dat helaas niet gezegd kan worden over de gemiddelde Cambodjaan.

Het leven gaat hier redelijk gewoon door, afgezien van wat meer mondkapjes en handsanitizer. Sommigen zeggen dat we de piek al gehad hebben. Er kwamen hier namelijk iedere week vliegtuigen uit China (ook rechtstreeks uit Wuhan) dus dan zou het raar zijn de de outbreak zo lang op zich laat wachten. Maar goed, iedereen zegt wat anders en het is soms moeilijk te filteren wat wel en niet te geloven. Op dit moment zijn er 122 bevestigde gevallen van Corona. Mede door de hitte verspreid het virus hier een stuk langzamer dan in Europa.

Met ons gaat het goed. We zijn kerngezond, nog steeds zo actief mogelijk, ondanks dat het hete seizoen is aangebroken en het overdag zo rond de 37 graden is. We sporten en lezen een hoop, of gaan lekker picknicken bij Angkor Wat. We maken ons niet druk, net zoals de meeste mensen om ons heen.

Veel sterkte allemaal, blijf gezond en stuur vooral een berichtje terug. We hebben zat vrije tijd nu :)

xxx Led en Evelien

1. Paula de Bakker:
    13 april 2020
    Haaaa lieve Evelien en Led.
    Ongelofelijk gezellig van jullie dit bericht te ontvangen, ik kijk nl. tegen een 2e paasdag aan in mn uppie. Ik ben niks zielig, maar leuk is het niet. Maarrrr bij jullie natuurlijk ook corona.... Op school is het voor jullie ongeveer hetzelfde als hier, maar inderdaad , geen kinderen en computertje kijken... dan zit er geen leven in de brouwerij. Jullie kunnen gelukkig toch genieten van de mooie natuur en de vrijheid. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de corona
    Eva en Huub hebben opa afgelopen week begraven, hij was ziekelijk 83, maar geveld door corona. Alexandra heeft hectische weken beleefd in het ziekenhuis. Zij kent zeker 25 coronapatienten en vaak ook hun familie.....
    Nu lijkt het iets minder te worden (zeker in Brabant)
    Ik heb al 4 weken niet kunnen oppassen, maar wij doen aan app-filmen. Ik merk zelf dat het haast niet mogelijk is iets vrolijks te vertellen, want alles overheerst corona. Wel is het hier mooi weer, dus het iedere dag wandelen of fietsen is heerlijk. De tuin ligt er prachtig bij (tuinman!) Ja grapje: is verheugde me op EK voetbal
    heb toch maar een heeel grote TV gekocht (124 cm breed) en je weet het al... toch ben ik er blij mee!
    Nog n positiefje: de mensen zijn rusitger en vriendelijker, vind ik
    De jeugd vindt het leuk de handhavers uit te dagen. Het wordt tijd dat ze de vrijheid krijgen !!!! lieve luitjes, blijf gezond en vooral genieten. alle liefs van Paula
  2. Ingmar en Ruslana:
    13 april 2020
    hoi Led en Evelien, gekke tijd overal.
    gelukkig zijn jullie gezond. en ook wij zijn gelukkig gezond.
    autobedrijf is al een tijdje dicht maar waarschijnlijk gaan we komende week toch voorzichtig weer wat doen.
    we zitten wat dat betreft in een vrijwillige quarantaine.
    bij de Bristol zijn ze bezig om binnenkort weer open te gaan, winkel wordt nu aangepast voor de 1.5 meter indeling, worden oa plexiglas schermen bij de kassa opgehangen, en zullen ze zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk in de winkel komen.
    Ruslana zit nu nog de meeste dagen bij Alex en Serena en de kleinkinderen, en ik doe ook niet veel verder.
    laatste dagen beetje in de tuin bezig geweest, die ziet er wat dat betreft op zn paasbest uit.
    ben wel vanmiddag even bij Pa op de koffie geweest, wel gek hoor, echt goed rekening houden dat je op afstand blijft.
    met alles hou je rekening, geen boodschappen doen, maar laten bezorgen of ophalen bij een pick-up point.
    en verder elke keer goed je handen wassen
    doe voorzichtig en blijf gezond.
    groeten Ingmar en Ruslana
  3. Ankie:
    14 april 2020
    Het zijn gekke tijden inderdaad.
    Doe mij maar weer evaluaties op locaties in plaats van zeer omslachtig alles vanuit huis per telefoon.
    En een pint Guinness aan de bar... ;-)
    Kortom, gezond en wel !
  4. Ruud en mieke:
    15 april 2020
    Led en Evelien,

Ook wij sluiten ons enigszins aan met bovenstaande info aangaande het Coronavirus !

Dat dit virus ons nu treft …………..als je de geschiedenis wordt de mensheid eenmaal in de 50/70/100 jaar getroffen oorlogen, hongersnood,ziektes-en aarbewegingen/verschuivingen punt is nu dat onze leeftijdsgenoten -dus na 45 geboren- dit nimmer hebben meegemaakt vandaar de beroering !!!( althans dat vinden wij maar)

Overigens en zoals Johan Kruijff dit mooi had gezegd elk nadeel hebt …………...en wat ik signaleer is dat het vak van onderwijzer/leerkracht-juffen en meesters- nu veel meer gewaardeerd wordt, immers de pseudo juffen/meesters dus vader en moeder krijgen het nu wel voor hun kiezen dat "schooltje spelen " toch wel iets anders is dan veel vrije dagen -en veel vacanties hebben.

Zo zie je toch ook maar weer dat alles z'n plussen-en minnen heeft.
    en qua minnen omdat het (vermoedelijk) ontbreek aan sociale voorzieningen toch 'n beetje de "tering naar ……..." zetten en ook hier zullen velen de buikriem strakker moeten zetten immers naast de epidemie wat te denken van de vele faillissementen die op de loer liggen !

Maar gelukkig naast een ongezond 2019 leven we nu 2020 en qua gezondheid -hetgeen toch alles is-gaat het ook hier op de Balsa prima veel wandelen en weinig sociale kontakten dus geen bezoekjes bij de buurtjes wijntjes drinken bij anderen en niet varen op de Biesbosch maar moet kunnen.

Led en Evelien houd je haaks en houdt ons op de hoogte van het verder verloop van jullie samenzijn.

Mieke en Ruud
  5. Pia Wolthuis:
    15 april 2020
    Fijn even wat van jullie te horen. Ik had al aan je moeder gevraagd Evelien of er nieuws was. Ja, dat online lesgeven lijkt me wel even een ding. Tegelijkertijd ben ik er ook verbaasd over dat het op veel scholen ook zo snel is gelukt. Alles wordt uit de kast getrokken. Laptops worden gratis verstrekt aan hen die er geen kunnen kopen. Beangstigend vind ik het dat het scholen soms niet lukt met bepaalde kinderen contact te krijgen, die zijn op de een of andere manier van de radar verdwenen.

Het zijn spannende tijden, soms zo surrealistisch ook: verstilde straten, nauwelijks treinen, geen vliegverkeer. Je hoort de vogels fluiten.
    Er wordt hard gewerkt in de zorg: ziekenhuizen en verpleeghuizen. Diep respect voor. Wel benieuwd hoe bij jullie de medische zorg is geregeld. Heb je daar enig idee van?

Ik vrees dat deze situatie nog wel een tijdje duurt.
    Hopelijk wordt er snel een vaccin gevonden.

Voor jullie alle goeds, een warme groet en blijf gezond!
    Pia en Albert
  6. Evelien Rutten:
    17 april 2020
    Heb daar weinig zicht op. Weet wel dat mocht het nodig zijn, hotels bedden beschikbaar hebben voor de minder ernstige gevallen. Behandeling voor Covid 19 is gratis voor iedereen. Tot nu toe is er officieel nog niemand aan overleden, maar de vraag is hoe serieus je die statistieken moet nemen.