Update mei 2019

5 mei 2019 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Hier weer een update vanuit een zonovergoten en bloedheet Siem Reap. We zitten nu middenin het hete seizoen en het is al een paar weken rond de 38 graden. Het heeft –afgezien van een paar druppels gisteravond- al maanden niet geregend. Het is het heetste hete seizoen sinds een paar jaar. Gelukkig hebben we airconditioning op school dus overdag valt het wel mee, maar met sporten is het soms wel pittig. De gym waar ik crossfit doe is een soort grote schuur met ventilatoren aan het plafond, daar is het wel afzien. Ook met name met tennis en fietsen ben je toch actief bezig in de volle zon. Maar goed, als je hier dingen gaat laten door de warmte kun je nooit wat doen, warm is het toch wel. We zijn sowieso altijd rond 6uur/half 7 op, en dan is het nog goed te doen. Thuis hebben we in de slaapkamer aircon, dus ook met slapen hebben we geen last. Jammer is wel dat zelfs de koude douche lauw is momenteel…

Door de hitte (en dus overmatig gebruik van airconditioning) is er een stroomtekort. Cambodja wekt zelf geen energie op maar koopt dit in van Thailand en Vietnam. Die kampen uiteraard met hetzelfde probleem en leveren dus minder stroom omdat ze zelf meer nodig hebben. We hebben nu du zeer regelmatig stroomstoringen. Bijna dagelijks valt de stroomwel even uit. En je weet nooit hoe lang het gaat duren. Wij hebben geluk, we hebben waarschijnlijk een hoge pief in de buurt wonen, want bij ons blijft het nooit lang uit. Toch hebben we voor de zekerheid twee oplaadbare ventilatoren klaa r staan zodat we altijd iets achter de hand hebben.

Een jaar geleden waren wij er beiden van overtuigd dat dit ons laatste jaar Cambodja zou zijn, we hadden wel zin in wat nieuws. Maar de plannen zijn drastisch gewijzigd. We hebben hier toch behoorlijk wortel geschoten en het idee om weg te gaan en weer ergens opnieuw te beginnen stond ons behoorlijk tegen. We hebben hier zo’n goed netwerk opgebouwd van fijne vrienden en plekken waar we graag zijn, en niet te vergeten ons heerlijke huis. Dan dus maar op zoek naar een uitdaging wat dichterbij. En die is er! Vanaf augustus heb ik een nieuwe baan. Ik ga lesgeven op ISSR secondary school. Ik ga Engels en Humanities geven aan year 7 en 8 en PSHE(personal social health education) aan year 7, 8 en 9. Dit is vergelijkbaar met 1e,2e en 3e klas middelbare school. Heel spannend, maar ik heb er zin in! Het contract is getekend, en het ziet er nu dus naar uit dat we nog 2 jaar blijven.

De fietsclub Sorasus is voor mij ook een van de redenen dat ik nog zo graag hier wil blijven. Naast onze wekelijkse zondagochtenrit onderenemen we veel samen. Zo gaan we volgend weekend een mini-mini-triathlon doen (300m zwemmen, 10k fietsen, 3k rennen), en over 3 weken gaan we een weekend fietsen in de omgeving van Phnom Kulen, een gebied zo’n 70k ten noorden van Siem Reap. Led houdt weliswaar niet van fietsen, maar is graag van de partij als we gaan borrelen.

Samen met 2 collega’s staan we 1 á 2 keer per week op de tennisbaan. We hebben zelfs weer lessen genomen! We spelen op een zogeheten claycourt, oranje klei in dit geval. Na een potje zijn we dus ook helemaal oranje van het stof. Maar we mogen niet klagen, want er zijn 4 banen en we kunnen spelen wanneer we willen. We spelen zij aan zij met de jeugdtop van Cambodja, en worden af en toe door hen van de baan gemept.

Ook genieten we met volle teugen van de reismogeijkheden die we hier hebben. We zijn net terug uit Thailand, met kerst zaten we in Sri Lanka en zijn uiteraard weer druk bezig met nieuwe tripjes. We hebben een bucketlist gemaakt met plekken die we de komende 2 jaar nog willen zien. Daarop staan o.a. Nepal, Indonesie, Myanmar en Laos.

Hebben jullie trouwens de aflevering gezien van Floortje naar het eind van de wereld? Ze was in Cambodja. Met name de eerste 5 minuten van de aflevering zijn zeer herkenbaar.

Xxx Led en Eef

1. Anouk:
    5 mei 2019
    Heerlijk dat jullie het nog zo naar je zin hebben.
  2. Monique van Dalen:
    5 mei 2019
    Altijd leuk een nieuwe blog. We vieren vandaag onze vrijheid en zullen proosten op die van jullie daar! Xmo
  3. Paula de Bakker:
    Lieve Evelien en Led,
    Wat n gezellige verrassing op de zondagmorgen jullie reisverhaal te lezen. Dankjewel! Blij dat het zo goed gaat met jullie! Is Led wat magerder geworden ?
    Van HG met je nieuwe baan Evelien, wat 'n uitdaging! en wat goed dat je er gehoor aangeeft!
    Wat ondernemen jullie veel mooie en leuke activiteiten met goede vrienden. en zo sportief!!
    Met mij OK! ook met Eva ( zij heeft n geregistreerd partnerschap met Huub en is verhuisd naar een 4 jaar oud leuk huis in het centrum v Tilburg) en Alexandra gaat ook goed!! de kleintjes groeien
    als kool en zijn (ook voor elkaar) zo lief! Ik heb lieve schoonzonen (ook belangrijk)
    Met mijn reisgenote van vorig jaar ga ik in september naar Zwitserland...(ja ja en nog lang ook 11 dagen)
    en::: ik heb een nieuwe ebike gekocht (lichter kleiner) daar ben ik blij mee!
    Jouw oom Kees is ziek, heeft bacterie in zijn lijf en moet nog zeker 2 maanden antibiotica via ader ingespoten krijgen.
    Rest en ook ikzelf worden oud en er komen regelmatig kwaaltjes.
    mijn moto is: rekken en erbij blijven, !!
    lieve Evelien en Led HEEL HEEL goede tijd nog in Cambodja en het allerbeste/liefste voor jullie tweetjes. XX paula
  4. Veronika Rutten:
    6 mei 2019
    Klinkt helemaal goed, fijn te horen, dat jullie het zo naar de zin hebben. En wat zijn jullie sportief bezig!! Wij wensen jullie heel veel plezier, geluk, liefde en veel succes met de nieuwe uitdaging... verder zie ik het wel op FB of Instagram...
    Liefs, Piet en Veronika
  5. Ruud en mieke:
    Led en Evelien,

Tja, wat moeten wij nu nog zeggen met al dat leuke bovenstaande...…..……..dus sluiten wij daarbij aan !

Niettemin toch nog een persoonlijke noot van ons en met je nieuwe baar ga/sla je 'n nieuwe/andere (levens)weg in met vele verrassingen.

Vindt led het ook allemaal oke met je nieuwe richting die je inslaat ?

Zoals je gehoord heb..... qua gezondheid gaat alles hier de goede kant uit en sluiten wij de eerste helft 2019 super snel maar af en op -maar dan wel in goede gezondheid-naar de tweede helft 2019.

Liefs van ons en tot de volgende blog/e-mail
  6. Pia Wolthuis:
    6 mei 2019
    Leuk om iets van jullie te horen. Blijf via je moeder redelijk op de hoogte maar van de nieuwe baan wist ik nog niet. Mooie uitdaging. Heel veel succes en vooral ook plezier gewenst. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Hartelijke groet, ook van Albert!
  7. Jyoti degroote:
    7 mei 2019
    Ik vind het altijd leuk om je blog te lezen! Dikke kus voor jullie alletwee!
  8. Gertrud:
    21 mei 2019
    Wat een mooie blog weer en van harte met je nieuwe baan Evelien! Leuk om te lezen hoe jullie daar zo ingeburgerd zijn dat jullie (bijna) niet meer weg willen ;-). Enjoy en take care!
  9. Ankie:
    25 mei 2019
    Zo fijn dat jullie er nog steeds thuis zijn !
    Binnenkort maar weer eens buurten ! :-)
  10. Ingmar Fonteijne:
    3 juni 2019
    pfff, belachelijk late reactie van mij...sorry
    maar was niet minder leuk om te lezen!!
    blij dat het jullie goed gaat daar.
    Evelien gefeliciteerd met je nieuwe baan.
    tot horens
    Groeten, Ingmar en Ruslana