Wonder Learning Centre

5 februari 2021 - Phnum Pénh, Cambodja

Hi allemaal,

Het is weer hoog tijd voor een update! Wat is er veel gebeurd in de afgelopen maanden. In mijn vorige blog schreef ik dat ik mijn baan had opgezegd, en me aan het orienteren was op een nieuwe stap.

In die tijd ben ik benaderd door een aantal ouders om hun kinderen priveles te geven. Op dat moment gaf ik al bijles aan twee kinderen van 5&6 jaar, en ben er op die manier een beetje ingerold. Aanvullend hierop ben  ik in november begonnen met twee tieners, ik gaf ze een aantal uur per week Engels en humanities. Om deze leerlingen een (bijna)volledig high school programma te kunnen bieden, heb ik een ex-collega benaderd om science en wiskunde te geven. Dit is binnen record tijd uitgegroeid tot een heus bedrijf: Wonder Learning Centre. Wonder omdat Cambodja ook wel Kingdom of Wonder wordt genoemd, maar het verwijst ook naar verwonderen. We zijn geen school, maar specialiseren in priveles, les in kleine groepjes en we organiseren na-schoolse activiteiten. Sommigen van onze studenten komen na school naar ons centrum, maar we hebben ook een kerngroepje dat hun volledige onderwijs van ons krijgt. Met dit groepje pubers is het heerlijk werken, er hangt een fijne, ontspannen sfeer tijdens de lessen en het voelt gewoon heel relaxed. We zitten met z’n allen aan een grote tafel, laptops open en kladblokken ernaast.

Vanaf het moment dat ik mijn zakenpartner een berichtje stuurde of zij interesse had om met mij een bedrijf te starten, tot het moment dat we onze deuren openden zat precies 1 maand. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het relatief gemakkelijk is om een bedrijf op te zetten in Cambodja, maar evengoed hebben we non-stop gewerkt deze tijd. Veel koffie, veel meetings en eindeloze to-do lijsten. Onwijs stressvol, maar het gaf ook een enorme kick om te doen.

Allereerst hadden we een naam en logo nodig, vervolgens business registratie, bewijs van inwoning, locatie, website, Facebook, Instagram, lesmateriaal om een aantal dingen te noemen. We hebben een hoop geleerd in deze tijd! Mijn partner en ik vormen een fantastisch team. Dat wisten we al toen we samen werkten, maar het blijkt nu maar weer. We zijn nu ongeveer 4 weken open, en we zijn erg tevreden met hoe het loopt. We maken lange dagen, maar het cliché is waar, het is veel leuker als je het voor jezelf doet.

Mijn rooster zit inmiddels nagenoeg vol. Mijn werkzaamheden lopen uiteen van het begeleiden van een dyslectische leerling, het geven van Engels en humanities aan 3 pubers tot Nederlandse les op verschillende niveaus.Daarbij hebben we momenteel 2 freelancers voor ons werken die de drama- en schaakclub runnen, en hebben we een maandelijkse youth club voor tieners.

Ik ben dus lekker druk geweest dus de laatste tijd, en in mijn haast van de ene klus naar de andere heb ik 2 weken geleden een motor ongeluk gehad, niet heel ernstig, wel pijnlijk en vervelend. Tja, dan moet je ook maar niet rijden op slippers…Veel schaafwonden, gekneusde ribben en een verrekte schouder, het had veel erger kunnen zijn. Momenteel is de hele stad veranderd in een bouwput omdat ze overal de wegen aan het verbreden zijn, niet erg fijn om over alle hobbelwegen te rijden in een tuktuk met slechte vering. Na een paar dagen tuktukken kon ik gelukkig een brommertje lenen en had ik m’n vrijheid terug.

Met Led gaat het goed, het gaat lekker op school en hij heeft steeds meer kinderen onder zijn hoede. Zowel kinderen met special needs als kinderen die bijgespijkerd moeten worden met Engels. Zo wordt zijn werk steeds interessanter en uitdagender. Lichamelijk is hij gelukkig weer helemaal hersteld, hij doet tegenwoordig aan yoga en slaat regelmatig een shutteltje in het park.

Een deel van de kerstvakantie hebben we doorgebracht op Koh Rong Samloem, een eilandje in het zuiden van Cambodja. Het is maar 500km, maar wel een onderneming om te komen. We hebben er ruim 10 uur over gedaan om in Sihanoukville (wie heeft de aflevering van Ruben Terlou gezien?) te komen, daar de nacht doorgebracht en de volgende dag nog een uur op de boot. Maar dan zaten we ook wel op een bounty strand, compleet met blauwe zee en wuivende palmbomen. Voor het eerst hebben we oud en nieuw in Siem Reap doorgebracht (normal gesproken zijn we op reis) Pubstreet was afgeladen met jonge Cambodjanen, geen buitenlanders te zien. Wat een feest!

Wat al de ontwikkelingen van de laaste maanden gaan betekenen voor ons verblijf ik Cambodja weten we nog niet. We hebben voorlopig nog steeds geen plannen om te vertrekken, zeker nu bijna de hele wereld op slot zit is het beter om hier te blijven. Er zijn hier nog genoeg mogelijkheden voor ons, dat blijkt maar weer. Ik ben ontzettend blij met mijn beslissing om mijn baan op te zeggen, het heeft zoveel andere deuren geopend.

We realiseren ons hoe goed we het nu hebben, het is voor ons moeilijk voor te stellen hoe het voor jullie moet zijn met de lockdown en alle gevolgen vandien. We wensen iedereen het allerbeste en hopelijk kunnen we snel weer naar Nederland om jullie te zien.

Neem vooral een kijkje op onze website http://www.wonderlearningcentre.com, en like en volg ons op Facebook en Instagram.

1. Ria:
    6 februari 2021
    Hoi Evelien, van harte gefeliciteerd met je nieuwe bedrijf. Wat goed dat je toch als gevolg van alle beperkingen tot zoiets moois komt en dat samen met een collega. Geweldig!
    Gelukkig is ook Led weer helemaal opgeknapt en weer heerlijk aan het werk.
    Hier is het super rustig.wij lezen, puzzelen, zowel sudoko , kruiswoord- en legpuzzels, en wandelen.Tussendoor komen de kleinkinderen, maar wel minder dan normaal. Maar desondanks vliegt de tijd en heel belangrijk we zijn gezond!!
    Succes met jullie nieuwe uitdagingen en veel liefs van ons 2.
  2. Paula de Bakker:
    6 februari 2021
    Lieve Evelien en Led, Wat een prachtig verhaal !!! (natuurlijk niet dat motorongeluk...maar ik begrijp uit het verhaal dat je er geen lichamelijke klachten aan over hebt gehouden.
    Ik sta versteld wat je allemaal geregeld hebt Evelien EN voor elkaar gekregen hebt! Top!! Zoals jouw vader me eens zei: "je kinderen zijn altijd verder dan wat wij als ouders denken " Ik vind het heel knap.
    Gelukkig hebben jullie ook nog een mooie vakantie gehad.
    Ja ik volg Ruben Terlou maar Cambodja herkende ik niet zozeer van jullie foto's, het ging meer om nieuwbouw die de chinezen moeten bouwen...
    En dan jullie oud tot nieuwfeest!!! Het is hier zo'n saaie boel geweest. Oh arme jeugd... en ondanks een lichte versoepeling, horen we elke dag "donkere wolken "
    Je hebt wellicht gehoord van mijn broer Cees' zijn heengaan
    Het was een prachtige uitvaart. Ik heb een paar keer met je vader gesproken, eerst natuurlijk ernstig, maar later tranen gelachen om de komische avonturen die Kees op zijn werk, alsook binnen ons gezin afspeelden. .. We waren zo blij elkaar weer te zien...met de corona wordt het steeds stiller...
    Ook jouw mama heb ik deze week uitgebreid gesproken. Ook ik denk dat ze veel gelukkiger wordt alleen te leven dan met Rogier
    Ze heeft zo lang haar best gedaan...
    Komende dagen wordt het steenkoud hier.. (min 15 gr. is al genoemd ! met keiharde oosten of noordenwind. Dus binnenblijven
    gelukkig is mijn huis heerlijk warm en ik heb volop lekker eten gehaald.
    HEEL fijn dat Led helemaal opgeknapt is !!! hij heeft wel geduld moeten hebben, maar jullie foto spreekt boekdelen!!!
    Dank jullie wel voor dit reisverhaal. en ALLE LIEFS van T. Paula
  3. Pia Wolthuis:
    8 februari 2021
    Wat een mooie ontwikkelingen Evelien. Klinkt heel goed allemaal. Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het ook met Led weer goed gaat. Ik probeerde de link naar de website maar die deed het niet. Vind het wel leuk om het programma te lezen dat jullie aanbieden.
    Hopelijk zijn er tegen de zomer weer weer mogelijkheden om naar Nederland te komen.
    Heel veel succes met alles en een hartelijke groet!
  4. Evelien Rutten:
    9 februari 2021
    Hi Pia, er zat een spelfout in de link, lekkere juf ben ik... Nu doet hij het!
  5. Ruud en mieke:
    12 februari 2021
    Evelien en Led,

Zo zie je maar weer hoe 'n balletje kan (gaan) rollen en jullie uitgangspunt om je "dromen achterna gaan" ook echt kan uitkomen.

Fijn ook te horen dat alles naar redelijkheid goed gaat en deze genomen stap 'n goede beslissing is geweest.

Zo zie je maar weer het leven zit vol verassingen en maar goed dat je niet alles van te voren kunt inschatten.

Voorlopig zitten wij-met meerdere lotgenoten-thuis opgesloten en gaan de deur niet meer uit totdat wij de injecties hebben gehad.

betekent ook dat we de kids-en kleinkinderen al lange tijd niet gezien hebben maar helaas ............

Doe Led ook de hartelijke groeten van ons en jij sterkte en succes met de nieuwe aanpak om de kinderen de nodige wijsheid bij te brengen en tot je volgende informatie.

Ruud en Mieke
  6. Ankie:
    16 februari 2021
    Nog steeds goed bezig jullie !
    Heel leuk om weer te lezen dat er ontwikkelingen blijven en jullie je blijven vermaken. Keep going !