Maart 2022

3 maart 2022 - Siem Reap, Cambodja

Een nieuw jaar, hoog tijd om even een blogje te schrijven en te laten weten hoe het met ons gaat. Ik was al een paar keer begonnen, maar maakte het dan niet af. Als ik het dan een paar weken laat liggen kan ik weer op nieuw beginnen, zo vaak veranderderen er dingen.

Ons (inmiddels niet meer zo) nieuwe huis bevalt ontzettend goed. Zeker toen we in oktober in volledige lockdown gingen, was het fijn om zoveel ruimte te hebben. Wij wonen in wat toen een ‘Red Zone’ was, dit betekende dat we letterlijk het huis niet uit mochten. Gelukkig konden we eten laten bezorgen, maar 2 weken opgesloten zitten was met name voor mij mentaal behoorlijk pittig. Gelukkig woonden er een aantal vrienden in de buurt dus konden we stiekem 'avonds samen een biertje drinken. Het online lesgeven ging gelukkig gewoon door, dus ik had een zekere regelmaat. Met mijn trainer op skype deed ik mijn workouts in de woonkamer.

Led’s taken waren opgeschort toen school online ging; hij vond het heel lastig om zo lang niet te werken. Hij heeft zich toen gestort op de achtertuin die hij heeft veranderd van een vuilstortplaats naar een moestuin. Uiteindelijk konden we als school de regels een beetje omzeilen en mochten we studie groepjes vormen bij leerlingen thuis. Of bij ons. Zo hadden wij ineens  een school aan huis met iedere dag 8 kinderen, Led als leerkracht en 2 assistenten. 4 kinderen kregen les in de woonkamer beneden en 4 kinderen zaten buiten in het huisje in de tuin. Dit is een aantal weken zo gegaan totdat we eindelijk groen licht kregen van de overheid en de scholen weer open mochten.

Na wat voelde als een eeuwigheid -al met al bijna 1.5 jaar met tussenpozen- mochten de scholen dus weer helemaal open in oktober. Het was even wennen om weer full-time aan de slag te gaan na ruim een jaar part-time te hebben gewerkt. Op school moeten we helaas nog wel mondkapjes op. Maar we klagen niet, het is heerlijk weer de positieve energie van de kinderen te voelen in plaats van ze te zien op een computerscherm.Ik moest wel even wennen aan year 5/6 na een aantal jaar met pubers te hebben gewerkt, ze zijn nog zo jong, pas 9-11 jaar oud. Inmiddels ben ik eraan gewend en zijn het echt ‘mijn’ kids. Het zijn er maar 9 (met 6 verschillende nationaliteiten) dus het voelt een beetje als een groot gezin. Er wordt hard gewerkt maar de sfeer is vooral gezellig en ontspannen.

Al met al hebben we het allebei enorm naar ons zin op school en in mijn nieuwe rol als Primary Lead voel me als een vis in het water. In de ochtend geef ik les, de middag heb ik voor mijn management taken. Ik vind de combinatie leerkracht/manager ontzettend leuk, en krijg de uitdaging die ik nodig heb. Soms iets te veel en moet ik alle zeilen bijzetten, maar eigenlijk vind ik dat ook wel lekker, ik ben allergisch voor regelmaat en verveling. Led heeft uiteenlopende taken, zo is hij druk met Learning Support. Hij ondersteunt individuele leerlingen die extra hulp nodig hebben met uiteenlopende problemen of hij ondersteunt kleine groepjes die een beetje bijgespijkerd moeten worden met uiteenlopende vakken. Ook is hij nu Safety Officer en houd zich bezig met First Aid en alles omtrent de veiligheid in school. We zien elkaar dus erg veel gedurende de dag, maar gelukkig werken we goed samen. We hebben hier best even onze weg in moeten vinden, maar inmiddels zijn we eraan gewend elkaar een mailtje te sturen over lopende zaken in plaats van het mee naar huis te nemen en het tijdens het ontbijt te bespreken.

Iedere ochtend ontbijten we lekker in de tuin, in januari nog met een dikke trui aan aangezien het het het koude seizoen was, in de ochtend was het een graadje of 21. Klinkt niet erg koud, maar als je gewend bent aan dagelijkse temperaturen van ver boven de 30 is het wennen. Zeker op de motor was het fris in de ochtend. Inmiddels is het weer ver boven de 30 en zijn de truien weer diep in de kast opgeborgen.‘s Avonds zitten we buiten op de veranda todat we het gekriebel van de insecten zat zijn en we binnen gaan zitten. Onze woonkamer heeft aan 2 kanten geen muren, ook hebben onze ramen geen glas, alleen maar muskietengaas, dus voelt het toch een beetje als buiten zitten.

We hebben een leuke kerstvakantie gehad. Helaas kunnen we nog steeds niet de reizen maken doe we graag zouden willen, dus maakten we nog maar weer een tripje in eigen land. Er gaan inmiddels wel wat vluchten vanuit Siem Reap, maar we durfden het risico niet te lopen om vast te zitten in het buitenland als er weer wat gebeurd. In plaats daarvan zijn we naar Koh Rong gegaan, een mooi eiland in het zuiden van Cambodja. Tijd om even te ontspannen, ondanks dat we allebei enorm veel energie halen uit ons werk, is het ook flink aanpoten geweest en waren we wel even toe aan wat rust. Op het eiland was weinig te doen, dus we hebben vooral geluierd, gelezen, gezwommen en een dagje op de scooter rondgereden.

Langzaam gaat Siem Reap weer open. Er heerst een positieve sfeer; er gaan er steeds meer bars en restaurants open en hier en daar zien we zelfs weer touristen. Dit voelt heel gek, na 2 jaar in een bubbel te hebben gewoond, voelt het ineens alsof er vreemden in de achtertuin staan. De wegen zijn zo goed als klaar en de stad is ineens onherkenbaar. Kleine paadjes zijn ineens tweebaans wegen en er zijn doorgangen gemaakt waar voorheen huizen stonden. Er zijn nu fietspaden, verkeersborden en parkeerplaatsen.

Tot mijn grote verdriet zijn er in de afgelopen maanden ook weer een heleboel goede vrienden vertrokken, dit went helaas niet. Dit waren allemaal mensen die ik al jaren kende en waar ik heel close mee was. Normaal gesproken is er altijd genoeg aanvoer van nieuwe mensen, maar nu voor het eerst dus niet.

Het ziet ernaar uit dat we in april naar NL te komen, nog 5 weken, we hebben er zin in!

Tot gauw!

Led & Evelien

1. Tessa:
    5 maart 2022
    Hey Led en Evelien, geweldig om te lezen. Mooie verhalen. Hoop jullie een keer te zien weer, wie weet in april! Ik woon tegenwoordig in Almere. Liefs, Tessa
  2. Paula de Bakker:
    5 maart 2022
    Hallo Evelien en Led.
    Heerlijk jullie verhaal te lezen! Ook de foto's zijn prachtig (Evelien wordt hoe langer hoe mooier) en Led is prima, niet ouder geworden .
    Zo knap van hem om van die "vuilstortplaats "een moestuin te maken... Jullie zijn allebei flexibel en ijverig.
    Wat raar om te lezen dat jullie in een heuse stad wonen, geasfalteerd en zo... En het huis is geweldig, net op tijd gekomen met die lockdown.
    Als jullie in Ned. zijn en een uurtje bezoek willen hebben van een ouwe tante kom ik naar Heemstede. Maakt mij niet uit bij Moeder
    of Vader. Nou hebben jullie vrienden genoeg, dus als het er niet van komt, ontmoeten we elkaar beslist een andere keer.
    Het aller, allerbeste en liefs van jullie Tante Paula
  3. Ankie:
    8 maart 2022
    Weer een heerlijk verslag, altijd fijn om weer mee te genieten met jullie. Cambodja blijft ook op mijn reis lijstje staan hoor. En wie weet tot April !
  4. Ingmar:
    9 maart 2022
    hoi hoi, goed te horen dat het daar allemaal nog steeds bevalt.
    En ja gelukkig is het Corona ellende verhaal op zn retour en kunnen jullie weer naar Nederland komen, gezellig hoor na zo'n tijd!!

tot Binnenkort
  5. Ruud en mieke:
    13 maart 2022
    Ha die Led en Evelien,

Tja het is me wat in de wereld met alle ellende/oorlog pandemien maar fijn dat jullie het beiden toch goed stellen.

Ook fijn dat je in april richting Heemstede komt en natuurlijk na 2 jaar zal het weerzien fijn/prettig zijn en kunnen we de nare situaties in de wereld even opzij zetten.
    Ook fijn dat Led z'n inkomsten krijgt, immers er moet ons inziens wel wat "brood op de ..........."
    Het huis/flat van je moeder uiteraard bekeken maar ziet erg erg mooi uit maar de vraag of wij daar (nog) wel mogen logeren ????? veel sociale controles hoor maar we zien wel ( anders nog uitwijken richting Rogier maar het blijft 'n luxe zaak althans dat vinden wij maar)

Merken jullie ook iets van de politiek in het land of dat zoals hier in Nederland alles extreem duur wordt ?? enfin met mijn bijbaantjes ......

Leuk dat Led z'n super tuinman is en hadden jullie geen last van allerlei enge beesten zoals in de tropen gebruikelijk is ??

Jammer dat goede vrienden/kennissen vertrekken en hopelijk komen er weer andere(n) voor terug, overigens leuke fotos en je lijkt ontzettend op je zus hoor.

Welnu we zien elkaar binnenkort en nog fijne dagen en groet Led extra van ons.

veel bras en bossies !!!
  6. Pia Wolthuis:
    17 maart 2022
    Mooi om jullie nieuwsbericht te lezen. Wat fijn dat jullie het qua werk zo goed hebben getroffen en nog steeds zo genieten van het land.

Heerlijk dat jullie binnenkort naar Nederland komen. Van Liesbeth weet ik dat zij zich enorm op jullie komst verheugt.