4 parties and a funeral

15 september 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hai allemaal,

In mijn hoofd heb ik deze blogpost al meerdere keren geschreven, het was alleen even lastig om de tijd en rust te vinden om er even voor te gaan zitten en het daadwerkelijk uit te typen. Bij deze dus.

School is inmiddels alweer op volle kracht begonnen,  inmiddels zijn we alweer ruim 4 weken bezig. Led is net zoals afgelopen jaar weer assistent in Reception 2, zeg maar groep 1. Zijn leerlingen zijn rond de 4 jaar oud. Het was voor hem aan het begin wel even gek. Hij miste ‘zijn’ kinderen en moest even wennen aan de nieuwelingen. Inmiddels gaat dat weer zoals vanouds. De samenwerking met zijn leerkracht verloopt erg prettig, een enorme verbetering ten opzichte van afgelopen jaar.

Ik sta dit jaar full-time voor year 5, groep 7.  Mijn leerlingen komen uit Cambodja, Vietnam, Zuid-Korea, Sri Lanka, Indonesie en Japan. Een bonte verzameling dus. Net zoals vorig jaar zijn deze leerlingen over het algemeen zeer gemotiveerd en gaan ze met plezier naar school. Ondanks dat de meeste nog een zeer uitgebreid naschools programma hebben. Ze gaan naar Chinese, Japanse, Cambodjaanse, Engelse  of Koreaanse les. Veel leerlingen hebben nog ongeveer 1 tot 2 uur andere lessen. Exclusief huiswerk! Sommige kinderen hebben zo’n druk programma dat ze niet of nauwelijks vrije tijd hebben.

Op ISSR volgen wij het Britse curriculum, dit is voor mij erg interessant, maar vergt wel veel voorbereiding. Zo zijn we met Topics (Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur ineen) bezig met Australie. We leren over de First Settlers, James Cook, de Aboriginals en de Stolen Generation. Met Science leren we alles over het menselijk lichaam. Hiervoor zijn we afgelopen vrijdag naar het Angkor Hospital for Children geweest. We leerden daar van alles over bloed. Ik heb ook bloed gedoneerd en de kinderen konden dit proces op de voet volgen.

Voor Literacy (Engels) hebben we ons bezig gehouden met een bekende Engelse kinderboeken schrijver, Michael Foreman. We hebben zijn verhalen gelezen en geanaliseerd, en zelf dagboeken en vervolgverhalen geschreven, geinspireerd op zijn boeken. En Maths is gewoon rekenen, dit zal nooit mijn favoriete vak worden.

De school is enorm aan het groeien. We hebben er dit jaar 65 leerlingen bijgekregen op een aantal van rond de 250. Mijn klas met 20 leerlingen zit dan ook vol.

Mede doordat er ook een paar leerkrachten zijn vertrokken afgelopen jaar hebben we er een hoop nieuwe leerkrachten bijgekregen. Men komt uit Ierland, Engeland, Canada, Australie en Nieuw-Zeeland. De sfeer onderling is ontzettend goed. Afgelopen zaterdag hebben we nog met z’n allen de verjaardag gevierd van een collega, net zoals het weekend ervoor. En tijdens de pauze is het een drukke maar gezellige boek.

Helaas was er ook wat minder leuk nieuws op school: de moeder van één van mijn leerlingen is zeer plotseling op 34 jarige leeftijd overleden. Mijn leerlinge en haar broer zitten al jaren op ISSR en veel  leerkrachten en de directie kenden de familie goed. Met een groep leerlingen en leraren zijn we naar de begrafenis geweest. We moesten allemaal een zwarte broek of rok aan en een witte top zoals hier gebruikelijk is.

We verzamelden op school en met een groepje van een man of 30 gingen we eerst naar het huis van de familie. De traditie is dat je vanaf daar in processie achter de kist aan loopt naar de pagode. Deze was te ver weg dus gingen we per auto en bus. Zoals het hoort in Cambodja was het een georganiseerde chaos. De tent voor alle familie leden en de stoet met auto’s stond (zoals gebruikelijk) midden op de weg. Alleen motoren konden er nog langs. Na een uurtje wachten werden we naar een bus begeleid. Na weer een halfuur verder trokken we dan ook echt naar de pagode. Terwijl wij even een broodje stonden te eten keek ik toevallig even om me heen, om nog net het staartje te zien van de ceremonie met de monniken en de familie. Ondertussen werd het graf al dichtgegooid en ernaast stonden ze al cement te roeren om het graf mee te dichten. Iedereen zat gewoon door te kletsen en kinderen renden rond, heel bizar voor ons.

Net zoals veel families is deze familie boedhistisch, zij geloven dat deze persoon als het ware doorgaat naar een beter leven. Het is allemaal wat minder dramatisch dan bij ons.

En zoals de titel al suggereert: heel veel feestjes en leuke dingen.  Ik breng veel tijd door in Angkor Fight club waar ik zeker  2x per week kickboks en 1x crossfitt(soort bootcamp) doe. Ik heb het daar onwijs naar m’n zin en heb er al veel leuke vriendschappen aan overgehouden. Ik voel me steeds fitter en sterker worden en het geeft me een hoop energie.

Led is erg druk met zijn studie Khmer. Iedere dag oefent hij de klanken en de letters. Langzaam maar zeker gaat hij vooruit.

Ondanks dat het op school even flink aanpoten is en ik best wel moe ben aan het eind van een schooldag gaat het erg goed. Ik heb gelukkig weinig last van stress en heb genoeg aan mijn werktijd (7.30-16.00) om al mijn werk af te krijgen. Na school ga ik dus vaak sporten of koffie )of cocktails :)) drinken met collega’s. Vergaderen doen we 1x per week met de bovenbouw, dit duurt maximaal 15 minuten! Planaire vergaderingen hebben we maar 2x per jaar, ook die duren maar een half uurtje.

Voor iedereen die denkt dat het hier alleen maar rozengeur en manenschijn is: ik ben al meerdere keren wakker geschrokken doordat een kakkerlak besloot om mij als klimrek te gebruiken, de spinnen(in huis) zijn zo groot als je hand en Led kreeg een paar dagen geleden de schrik van zijn leven toen hij midden in de nacht werd gebeten door een onbekend beest. Het was onzettend pijnlijk en wij vreesden voor een spin of zelfs een slang. Na even zoeken zagen we dat het een duizendpoot was die zich had verschanst onder zijn kussen...

Liefs, Led en Evelien

1. Anouk:
    15 september 2015
    al zouden we het idee hebben om een keer langs te komen: na het lezen over de "huisdieren" zie ik er dan toch maar vanaf! wel heel fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    XX Anouk
  2. Yvanca du Crocq:
    15 september 2015
    Aaaah mooi verhaal weer! Maar dat laatste stukje mag je weglaten hoor. Laat ons maar denken dat jullie in paradise zijn haha. Liefs Yvanca
  3. Monique van Dalen:
    Hoi eef en led,

Ik sluit me daar helemaal bij aan, klinkt toch een beetje als het paradijs. En wij komen gewoon hoor zodra het ook maar enigszins lukt...ik lees net dat we hier in nld momenteel ook omkomen van de spinnen en dat je nooit meer dan een meter van ze verwijderd bent. En idd niet de grootte van je hand, maar wel zo goor als je al door de regen loopt en dan Door het slechte zicht ook nog zo'n groot web in.
  4. Mark:
    16 september 2015
    Dacht even dat jij Led gebeten zou hebben !! Leuk verhaal weer !!!!! Stoere Chica !
  5. Ingmar Fonteijne:
    16 september 2015
    inderdaad een mooi verhaal.
    apart hoe daar een begrafenis gaat als je dit zo leest, maar goed dat er ook genoeg feestjes zijn.
    zie op de blogsite dat het nog steeds warm bij jullie is, hier is de herfst wel begonnen.
    ook ik sluit me aan bij bovenstaande reacties over al jullie (ongewenste) huisdieren.

groeten, Ingmar en Ruslana
  6. Ankie:
    16 september 2015
    Blijft fijn jou verhalen. Ik kan er wel van genieten. Die klas van jou is behoorlijk veranderd zeg en niet alleen qua ruimte groter geworden, ook wat betreft het aantal kinderen ! Maar het zal nog steeds niet lijken op een klas hier, dat is het fijne !
    Tja, en zoveel dingen die anders zijn. Dan ben je bij een begrafenis, hebt je het eigenlijk nog gemist ook. Best bijzonder.
    Ben overigens blij dat ik in het droge seizoen bij jullie was...spinnen... ... En gelukkig, is dus niet alles zomaar fijn, dat zou toch wat zijn ! :-)
  7. Paula de Bakker:
    23 september 2015
    Lieve Evelien,

De mooiste regel uit je verhaal is wel dat jij steeds fitter en sterker wordt !!! Dan die korte vergadertijden...ook tof.
    Verder is het n prachtig verhaal met zijn ups en downs.
    Maar jouw leerlinge en haar broertje zijn hun moeder wel kwijt . Jij wordt ook dagelijks met dat verdriet geconfronteerd.
    Maar Led en jullie gezamenlijke uitjes brengen de balans weer in evenwicht!
    We hebben elkaar dus gezien zondag de 20e. Het was weer zo gezellig en lekker. Natuurlijk dachten wij aan jullie !! en vonden het jammer dat jullie er niet in het echt waren. Niemand twijfelt aan jullie geluk, dus zo is het goed.
    Vandaag heb ik een ebike gekocht; ben er hartstikke blij mee.
    Bij toeval 2e handsje van kennis die hersenbloeding gekregen heeft, vorig jaar nieuw !! Kan ik gewoon door blijven kletsen met wind tegen!
    Ik weet niet of jullie Ad gezien hebben op TV als politierechter.
    ZO goed ! vriendelijk en meelevend, las niks op vanuit de computer en hij was volstrekt zichzelf. !!!
    Lieve Evelien en Led. Wordt aub niet gebeten/gestoken !
    (moeidige luitjes !!) Het allerbeste en ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal.. Dikke knuffel van Paula