December 2015

8 december 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hai allemaal,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets heb gepost. De afgelopenweken zijn behoorlijk druk geweest en het schoot er een beetje bij in. De voornaamste reden hiervoor was dat ik de halfjaarlijkse rapporten moest schrijven. Ondanks dat ik op tijd begonnen was, was het erg veel werk. Daarbij kwam het trainen voor de 10km, 3x per week kickboksen en meedoen met de jaarlijkse roeiwedstrijd, en niet te vergeten alle gezellige sociale afspraken. Veel te veel dus. Dit resulteerde in RSI klachten, hier heb in het verleden ook al eens last van gehad. Met name pijn in mijn polsen en kramp in mijn nek. Teveel achter de computer gezeten dus en me te druk gemaakt.

Ook ben ik in het trainen iets te hard gegaan en ben ik geblesseerd geraakt. Springschenen voor wie het iets zegt(shinsplints). Enorm balen aangezien ik momenteel dus niks anders kan dan zwemmen en fietsen, saai!

Maar even een pas op de plaats dus, en soms even nee zeggen tegen leuke dingen, hoe moeilijk dat ook is.

Gelukkig is het op school nu allemaal wat rustiger. We zijn hard aan het oefenen voor het eindjaarsconcert. Alle klassen treden op en de ouders mogen komen kijken.

Ook heb ik deze week oudergesprekken, erg leuk. Eindelijk zie en spreek ik de ouders eens. Ouders zijn ‘s ochtend niet welkom op het plein en in de klas, en na school worden veel kinderen op gehaald door hun chauffeur of blijven ouders in de auto zitten. De meeste gesprekken voer ik met een tolk, dat blijft wel even wennen. Aangezien de tolken vaak broers, zussen, tantes of assistenten zijn moet je er maar op vertrouwen dat het goed vertaald wordt.

Ieder jaar wordt in heel Cambodja het waterfestival gehouden. Dit is een zeer belangrijk feest aan het eind van het regenseizoen. In de meeste plaatsen wordt dit gevierd met bootraces, zo ook in Siem Reap. Dit jaar had onze school een boot geregeld en mochten we meedoen. Na 3 x een uurtje trainen in zo’n smal wiebelig bootje waren we er klaar voor. Nou ja, zo’n beetje dan. We waren er vooral trots op dat we niet omgeslagen waren. Het tegelijk peddelen bleek voor sommigen een hele opgave. In de boot zat een mix van leraren, asistenten, chauffeurs en bewakers. Wij waren de enige gemixte boot (zowel mannen als vrouwen, en zowel locals en barang, buitenlanders)

Het racen was leuk, al viel het een beetje tegen dat we uren in het bootje moesten wachten tussen de races door. He begon al met een eindeloze openingsceremonie op dag 1. Ze houden hier wel van speechen. Vervolgense de race. Op de tweede dag eerst een race en daarna een eindeloze afsluitende ceremonie. In total heb ik 7 uur in de boot op een smal plankje gezeten, en 4x 10 minuten geracet. Leuk om meegemaakt te hebben, maar nooit weer.

We kregen een paar vrije dagen door het waterfestival, en op één van die dagen zijn we er lekker met de auto op uitgetrokken. We mochten hem lenen van vrienden, supertof! Daarmee zijn we naar het noorden gereden, eerst een vriendin bezocht die werkt bij een dierenopvang, en daarna door naar Preah Vihear, een temple op een berg aan de grens met Thailand. De weg omhoog is supersteil en alleen bereikbaar met een 4wheeldrive. Gelukkig hadden we dat en konden we zelf omhoog rijden. Ik zeg wel we, maar bedoel Led natuurlijk, ik zou het nooit hebben gedaan! Het laatste stuk was over grote stukken rots. Wel gaaf hoor.

Het was heerlijk om even de drukke stad uit te zijn en de vrijheid te hebben van een auto. De volgende dag zijn we via Koh Ker tempel weer rustig teruggereden naar huis.

Het was leuk om te merken dat we ons met ons basic Khmer prima konden redden op de niet-toeristsche plekken. We hebben leuke gesprekken gehad met locals. Dan moet je niet teveel verwachten hoor, wij zijn vooral heel goed in eten bestellen en de standaardvragen als: ”Ben je getrouwd? Heb je kinderen?” En “hoeveel broers en zussen heb je?”

Led heeft inmiddels het alfabet aardig onder de knie en is net weer begonnen met een nieuwe lerares. Hij studeert nagenoeg iedere dag en heeft er nog steeds veel plezier in.

Wij zijn aan het aftellen naar de kerstvakantie, dan gaan we lekker 2 weken naar Thailand. Daar zullen we dus ook zijn tijdens kerst en oud en nieuw. Geen idee of we het gaan vieren. Het blijft idioot om kinderen kerstliedjes te horen zingen en kerstbomen te zien staan naast de palmbomen. Deze week gaat mijn klas een sneeuwpop knutselen met Leds klas. De meeste kinderen hebben nog nooit sneeuw gezien!

Fijne feestdagen!

Liefs Led en Evelien

1. Anouk:
    9 december 2015
    leuk dat jullie met de bootrace hebben meegedaan, jammer dat er zoveel tijd inzit waarin je niets doet. krijgen we nog wel foto's van de gewonnen beker te zien?? :)
    Op naar nieuwe avonturen !!
  2. Ingmar Fonteijne:
    20 december 2015
    was weer leuk om te lezen, jullie hebben het lekker druk daar.
    kan me voorstellen van het roeien dat je zegt eens maar nooit weer als ik het zo las haha.
    jullie ook hele fijne dagen.

Ingmar en ruslana