Het eigenlijke leven begint nu

7 september 2014 - Siem Reap, Cambodja

Hoi Iedereen,

Het wordt misschien een beetje eentonig, maar met ons gaat het nog steeds super. Beter dan ooit misschien wel. Ondanks dat het werk is begonnen en we dus minder vrije tijd hebben. Daar staat wel tegenover dat we nu weer een fatsoenlijk inkomen hebben en dus eindelijk wat makkelijker dingen kunnen doen.

Op school gaat alles top. Led heeft het enorm naar zijn zin in Reception 2. Hij doet voornamelijk activiteiten met kleine groepjes kinderen. De kinderen zijn dol op hem en gebruiken hem graag als klimrek.

Ik heb mijn avondbaan opgezegd en werk in plaats daarvan 4 uurtjes extra op ISSR in Reception 2. Zeg maar groep 2. Twee uurtjes per week is Led dus mijn assistent. De eerste keer was dit even gek, maar het went snel. Iedere dag na de lunch gaan de kinderen een half uurtje slapen, daarna tandenpoetsen en dan ga ik een uurtje met ze aan de slag. Boekje lezen, liedjes zingen en daarna lekker spelen. Ik moet er wel aan wennen hoor, die kleine ukkepukken. Maar goed, met gemiddeld 14 kinderen per klas en 1 á 2 assistenten heb ik weinig reden tot klagen.

In mijn eigen klas gaat het ook goed. Ik heb nog nooit zo relaxt gewerkt. Ondanks dat hier ook te weinig uren in de dag zitten om alle lesstof te behandelen. Maar er is nauwelijks nakijkwerk en voorbereiden gaat ook steeds vlotter. Inmiddels is mijn klas gegroeid naar maar liefst 10 kinderen.

Samen met de kinderen leer ik iedere dag een hoop! Het is soms best lastig en frustrerend om je niet zo precies uit te kunnen drukken als je in het Nederlands zou doen. Dit kost veel energie. Gelukkig hebben we fijne collega’s die ons bij alles helpen en het geen probleem vinden om even wat geschreven werk van mij na te lopen.

Ik ben een uurtje eerder klaar dan Led, onderweg naar huis scoor ik dan een kokosnoot en eenmaal thuis klap ik de hangmat uit en kan het Grote Relaxen beginnen.

We zijn gisteren met een leuke groep collega’s uit eten gegaan en hebben we plannen gesmeed om over 2 weken (we hebben dan een week vakantie) een paar dagen naar Thailand te gaan. We huren dan een busje met chauffeur en gaan voor een paar tientjes naar Bangkok. Supergaaf!

Vorige week zijn mijn vader en Jamie een weekje op bezoek geweest. Het was heel leuk om hun weer te zien. Al werd het al snel normaal dat ze er waren. We zijn iedere avond heerlijk uit eten geweest en hebben ze een paar leuke plekjes in Siem Reap laten zien. Ook zijn we naar Banteay Srei geweest, een tempel zo’n 40 km buiten de stad. De tocht per tuktuk was al bijzonder omdat we in een megastortbui terechtkwamen. Dan worden de zijkanten dichtgeritst en zit je in een tentje op wielen. Ondanks het slechte weer hebben we nog een middagje aan het zwembad kunnen zitten. De laatste avond zijn we naar het circus geweest. Een project voor kansarme jongeren die via deze weg scholing en training krijgen. Inmiddels werken er al een paar bij Cirque du Soleil!

Het regenseizoen komt nu op gang en we hebben al een hoop regenbuien gehad. Het voordeel is dat de temperatuur behoorlijk is gezakt en ik (waarschijnlijk als enige in Siem Reap) het ’s avonds al een beetje fris had. Maar dat is ook wel een keer fijn. Toen we een paar dagen geleden naar school fietsten was een deel van de weg overstroomd. We fietsten tot over onze enkels door het water. Klinkt heel leuk totdat je je realiseert dat dit water een mix is van regen- en rioolwater…

Verder zijn we ons aan het oriënteren op het kopen van een scooter. Aangezien wij er allebei de ballen verstand van hebben valt dit nog niet mee. Er worden er genoeg aangeboden, maar hoe weet je of het een goede is?En niet volgestopt met goedkope Chinese onderdelen? Ook zijn we aan het kijken naar verzekeringen. Bij een rondvraag aan de collega’s blijkt dat bijna niemand dit heeft. Lijkt ons toch ook niet zo handig, want als blanke krijg je sowieso de schuld.

Voor de rest natuurlijk de gebruikelijke etentjes met vrienden, avondjes met heerlijke cocktails en dansen in de stromende regen.

Leuk om te lezen dat steeds meer mensen onze blog kunnen vinden! Ik moet alleen nog even uitvinden hoe ik dan een privé bericht terug kan sturen.

Onze Watsapp accounts hebben we inmiddels omgezet naar ons Cambodjaanse telefoonnummer. Als je die wilt hebben stuur dan even een mailtje naar [email protected]

Wij horen graag hoe het met jullie gaat!

Liefs,

Led en Evelien

1. Peter Straus.:
    7 september 2014
    Jemig wat geweldig doen jullie het daar, echt heel leuk om te lezen!
  2. Mark:
    7 september 2014
    Klinkt echt als jullie thuis nu !! Leuk dat het al zo snel gelukt is met Led zijn meester aspiraties ;)
  3. Yvanca du Crocq:
    10 september 2014
    Hee, zo te lezen zien we jullie voorlopig niet terug;). Leuk dat Ad en Jamie er waren.
    Geweldig dat jullie je plekje hebben gevonden, hoor.
    Liefs Yvanca
  4. Paula de Bakker:
    13 september 2014
    Lieve Evelien en Led.
    Heerlijk te lezen dat jullie het zo fijn hebben "daar in den vreemde". ! Ad en Jamie heb ik nog niet gesproken, dat zal binnenkort gebeuren en ik ben heel benieuwd de verhalen over jullie en jullie omgeving te horen.
    Osne en Hinke zijn inmiddels getrouwd, zoals jullie weten.
    De bruiloft met zoveel vrolijke muziek, zag ik (nog) niet zitten. Wel heb ik een gezellig etentje met Tim, Judy en Neil gehad bij Ad en J. Steeds Engels gesproken (!) Kijk, ik versta het goed, maar spreken is voor mij lastig, maar het ging redelijk goed !
    Toch nog even preken: zo'n scooter is maar klein en licht voor de lengte van Led en de wegen zijn niet zo gladjes als hier...
    Maar eerst naar Tailand. Alweer een belevenis op zich !!!!
    ik wens jullie 'n fijne trip, veel plezier, lekker eten enz. enz.
    Als jullie weer wat van me horen zal mijn kleinkind wel geboren zijn! Ik zie ernaar uit !
    Heel veel liefs en groeten van Paula. voor allebei een knuffel...
    Led, hoe gaat het met je schouder ?? Kan ie wel tegen klauterende kinderen ? Wel leuk dit te horen....echt iets voor jou! Daaag
  5. Ingmar Fonteijne:
    17 september 2014
    goed te horen dat jullie lekker druk zijn.
    hier gaat ook alles lekker.

tot horens
  6. Ruud en mieke:
    18 september 2014
    wij blijven het leuk vinden 'n teken van (Cambodiaans)leven van jullie te krijgen !
    Wat die scooter betreft, zal ik even aankomen, immers bij Tim lig ik ook onder z'n kever !!!!
    Liefs Mieke en Ruud