Filipijnen

2 juli 2015 - El Nido, Filipijnen

Hoi allemaal,

Wij zitten momenteel in El Nido, op Palawan, een eiland in het zuidwesten va de Filipijnen. Hier hebben we de afgelopen week doorgebracht.

We begonnen in Manila, al zijn we hier maar een paar uurtjes geweest. We hebben met een jeepney (een soort omgebouwde jeep) een beetje door de stad gereden. Vervolgens hebben we het vliegtuig gepakt naar Puerto Princesa. De stad zelf was wenig aan, vooral veel fastfood-ketens. Maar aan de baai was een leuk stukje met restaurantjes die 's avonds allemaal verse vis van de gril hadden. Vanuit PP zijn we naar Sabang gegaan voor het " 7e wereldwonder": een ondergrondse rivier. Dit was leuk om te zien maar wel een beetje overgewaardeerd. Dat is het nadeel van het feit dat we al zoveel gereisd hebben, we zijn niet meer zo snel onder de indruk.

Met een bootje gingen we de de grot in. De gids blonk uit door 3 kwartier lang alle rotsformaties aan te wijzen met daarbij een beschrijving. Varierend van de maagd Maria tot een tros bananen en een T-Rex.

Hierna zijn we naar El Nido gegaan. Het is hier prachtig! Mooie stranden, blauwe zee en palmbomen. Maar zo te lezen is het weer bij jullie beter. Het is nu  regenseizoen en we hebben daar vrij veel last van. Vandaag en eergisteren heeft het non-stop geregend. Gisteren was het nagenoeg droog en zijn we met een bootje gaan eiland-hoppen. Met een groep van 15 man op een 'bankas' -een bootje met drijvers aan weerskanten- zijn we verschillende stranden en lagunes afgegaan. Ik heb ook gesnorkeld en alle vissen uit 'Finding Nemo' gezien. Ook het koraal was prachtig. Helaas wel 3 keer gebeten door een vis, dat was wel even schrikken!

We zitten in een schattig huisje aan het strand met uitzicht op zee, 1 baai verder dan het dorpje El Nido. Met een 'tricycle', een overdekte motor met zijspan gaan we steeds voor 20 pesos($ 0,45) naar het dorpje en terug.

Morgen gaan we terug naar PP en vliegen we naar Cebu. De mensen op de Filipijnen zijn superaardig en spreken bijna allemaal fantastisch Engels wat het reizen zeer gemakkelijk maakt. Het massatourisme heeft de Filipijnen nog niet ontdekt en dat is heerlijk. We ztten tot nu toe voornamelijk met Filipino's in de bus en op de boot, en daar kun je dan ook nog een gezellig gesprek mee voeren!

Ondanks het weer hoeven jullie dus geen medelijden te hebben. We hebben goede boeken mee en als je dan toch in de regen moet zitten, dan liever met uitzicht op rotsformaties, zee en strand!

Liefs,

Led en Evelien

ps, als er zometeen ergens wifi is zal ik even de foto's van mn telefoon uploaden.

1. O Herman/T Leidi:
    2 juli 2015
    Lieve Luitjes,wat weer een mooi verhaal jullie zien wel veel van de wereld en fijn dat jullie er allebei zo van houden.
    Heel leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden !!!
    Heel veel plezier en geniet er van.
    Lieve groetjes ook van OMA van DUIST
  2. Ankie:
    3 juli 2015
    Hahaha, medelijden met jullie ?? No way !! Jaloers, een beetje, want ook hier lukt het genieten prima ! XAnkie !
  3. Paula de Bakker:
    3 juli 2015
    Ha Evelien en Led. Cebu.... nooit van gehoord (is dat erg stom ?) Wat een geweldige tijd beleven jullie toch! Ik zie jullie al zitten in die overdekte motor met zijspan .HEEL byzonder!
    Ik vind het zo fijn jullie verhaal te lezen. Dankjewel.
    Zondag vieren we Oom Kees Rutten zijn 70e verjaardag.
    Ad en Jamie komen mij ophalen; dat vind ik zo gezellig, vooral de terugweg, kunnen we lekker "nakaarten "
    Het is nu hier tropisch. gedurende de hele dag horen we dat via de media en zelfs al ver voor het zo warm was. Ja, de NS heeft met een thermometer de hitte van de rails gemeten (!) Overdag rijden er nu minder treinen. Ongelooflijk !!!
    Ons democratisch landje is "klaar ". Nu krijgen we vaak flauwekul-nieuws. Of beloftes van de regering over belastingvermindering, die dan weer niet doorgaan.... Maar ik wil niet griepen hoor ! Morgen start de tour in Utrecht. Leuk !
    Lieverds, ik blijf jullie volgen. veel plezier.
  4. Ruud en mieke:
    8 juli 2015
    "moet kunnen "' jullie de Filipijnen en wij de Dordogen !!!

Wat 'n wereld van verschil met dien verstanden dat wij ook de (Nep)grot van Lascaux bezocht hebben, 'n grot gemaakt van modern interieur zoals plastiek , rubber etc.
    Maar jullie zijn-net als wij-weer 'n (grot)ervaring rijker !!

Liefs Mieke eb Ruud
  5. Ingmar Fonteijne:
    9 juli 2015
    hoi Led en Evelien, het weer is hier een beetje omgeslagen, 19 graden en regelmatig een buitje, beter uit te houden zo.
    ziet er mooi uit daar, lekker hoor.
    vissen die bijten, moet je nog uit kijken ook tijdens het snorkelen.
    lekker ook dat bijna iedereen engels praat, wel zo makkelijk.
    nou geniet er maar van.
    groeten ook van Ruslana
  6. Monique van Dalen:
    30 juli 2015
    Heeeerlijkkk. Naar van die vissen. Je schrikt je de tandjes. Wel nemo gezien en dat is dan wel weer een hoogtepunt, elke keer weer. Xxxxxx mo