Mango season!

26 mei 2015 - Siem Reap, Cambodja

Lieve allemaal,

Ik zal zoals gewoonlijk beginnen met het weerbericht. Het is iedere dag rond de 38 graden en zeer vochtig, lekker zweten dus! ‘s Avonds koelt het wel iets af naar een graad of 30.

Inmiddels zijn ook de zogeheten ‘mangoshowers’ begonnen: Het is nu mangoseason en deze buitjes zorgen ervoor dat de mango’s goed rijpen. Bijna dagelijks rond  4 uur hebben we een bui.

Ook hebben we een aantal zeer zware stormen en hoosbuien gehad. Vorige week zijn er bij een zware storm weer wat electriciteitsmasten omgewaaid en zaten we weer een tijdje zonder stroom. Ook dat gebeurt helaas bijna dagelijks. Soms duurt het een paar minuten en soms een paar uur. Maar dat weet je natuurlijk nooit van tevoren. We zorgen er dus voor dat we altijd kaarsen, onze oplaadbare fan en een emmer water gereed hebben staan. De emmer water fungeert als douche in geval van nood aangezien ons water omhoog wordt gepompt met een electrische pomp.

En dan klagen wij misschien over dat we onze telefoons niet op kunnen laden en dat de fan het niet doet, maar een half uurtje ten westen van Siem Reap zijn hele dorpen met de grond gelijk gemaakt doot de storm. Om over Nepal nog maar te zwijgen.

Maar goed, het mango seizoen dus. Dat betekent zóveel mango’s eten tot je ze niet meer kunt zien. In onze straat staan bijvoorbeeld al een stuk of 5 bomen met per stuk ongeveer 150 mango’s erin. De meeste mensen hebben er wel een aantal in de tuin staan. Zo hebben we ook ongeveer 12 bomen op school. Iedere dag staat er bij  de deur een dos vol mango's om mee te nemen. Vervolgens kreeg ik ook een kilo of 4 van een leerling en een enorme zak van de buurvrouw. Jullie begrijpen, wij eten momenteel mangoyoghurt, mango-jam, mango-smoothies en gewoon losse mango's. Gelukkig ben ik er dol op. Zelfs Led eet ze nu ze zo zoet zijn.

We zijn voor het eerst naar een bruiloft geweest. We zijn al vaker uitgenodigd, maar meer in de trant van ‘het achternichtje van de buurvrouw van de tuktukdriver’. Je stijgt namelijk in aanzien als je blanken op je feest hebt. Ook geld speelt een rol. je wordt namelijk geacht rond de $10-20 pp cadeaute doen.

Maar nu ging het om de broer van een collega, dichtbij genoeg dus. Samen met zijn 700 beste vrienden mochten wij ook komen. Gelukkig waren er een een paar andere collega’s uitgenodigd, wel zo gezellig. Al is een gesprek voeren onmogelijk tijdens zo’n feest aangezien de muziek oorverdovend hard staat. We werden ontvangen door de familie en naar een tafel begeleid. Pas als alle stoelen rond de tafel bezet zijn krijg je eten. Het was een 4-gangen menu bestaande uit vis, eend, soep, groente en uiteraard rijst. Op tafel staan (warme) blikjes bier en fris samen met grote kannen ijs.  Gelukkig zijn wij al lang gewend aan waterig bier. Iedereen zag er prachtig uit. Jurken vol glitters en dikke lagen make-up.

Ik had een prachtige traditionele outfit geleend van een Nederlandse vriendin, en die paste precies. De dikke lagen make-up heb ik omwille van de warmte maar laten zitten.

Op school zijn we aan aftellen, nog minder dan 4 weken en dan begint de zomervakantie. Maar liefst  7 weken! Ruim 4 weken hiervan gaan we naar de Filipijnen. Maar eerst nog even aan de slag met toetsweek, rapporten maken en oudergesprekken. Al scheelt het dat we vrijdag een leerlingvrije dag hebben om hieraan te werken.

Afgelopen zondag waren we uitgodigd door Sophal, een vriendin die we kennen via Heng, een collega van school. We zijn naar het huis van haar familie gegaan om daar te lunchen. Het huis ligt in een dorpje ongeveer een half uur rijden ten noorden van Siem Reap. In dat dorp is geen stroom en geen stromend water. Men gebruikt een auto accu om ‘s avonds een lamp aan te doen of tv te kijken. Water haal je omhoog met de pomp.

Al het eten werd vers bereid. De vis was die dag gevangen in de rivier. Een kokosnoot werd leeggeschraapt om er kokosmelk van de te maken en de bonen en komkommer kwamen uit de groentetuin.

Deze mensen(inclusief oma van 85)  zjjn dus bijna de hele dag bezig met hun eten. Vissen, rijst planten en oogsten, werken in de groentetuin. Ze zijn nagenoeg zelfvoorzienend. Voor wat extra inkomsten maakt oma wierook die ze verkoopt aan toeristen.

Led is momenteel weer hard aan de studie. 2x per week komt er een collega van school langs om hem les te geven. In zijn vrije uurtjes zit hij veel te studeren. Ik heb een Nederland-Cambodjaans taalgidsje gevonden en probeer me daarmee te redden.

Helaas ook wat minder goed nieuws, 2 weken geleden heb ik een scooterongeluk gehad. Gelukkig niet ernstig, maar wel vervelend. Ik haalde iemand rechts in(wat heel normaal is hier) maar de scooter links van mij ging ineens naar rechts en reed mij van de weg af. Ik heb er alleen wat schaafwonden en zeer pijnlijke ribben aan over gehouden. En zoals dat hier gaat, je klopt jezelf af, checkt of iedereen ok is en stapt vervolgens weer op om door te rijden.

‘s Avonds voor de zekerheid toch even naar het ziekenhuis gegaan om xrays te laten maken. Gelukkig niks gekneusd, al doet nu, 2 weken later, niezen nog steeds zeer. En kickboksen moet ik helaas ook even laten schieten.

Ondanks dit ben ik ook op zoek naar een eigen scooter/motor. In de weekenden gaan we vaak ritjes maken, ik vind het dan wel zo leuk om zelf te rijden. Wordt vervolgd dus.

Liefs,

Led en Evelien

1. Suzanne:
    28 mei 2015
    Als eerst las ik het woord mango's!! Wat heerlijk, ze zijn hier knetterduur, ik sta mezelf toe om er 1 per week te eten haha.

Wat leuk dat Led les neemt! Is het voor jou goed te doen vanuit een boekje (ivm uitspraak e.d)?

Werk ze nog even xx
  2. Ingmar Fonteijne:
    31 mei 2015
    weer een mooi verhaal.
    schiet lekker op naar de vakantie voor jullie.
    Evelien, beterschap, en broertje, studeer ze.

doe voorzichtig en tot het volgende verhaal.

Ingmar en Ruslana
  3. Paula de Bakker:
    22 juni 2015
    Lieve Evelien en Led.
    Sorry voor mijn late reactie. Gelukkig herlees ik jullie belevenissen met plezier en kan ik alsnog wat babbelen met jullie. Het is altijd boeiend wat jullie meemaken. ribbenverhaal wat minder. Ik weet: het gaat over, maar je kunt het heel lang voelen....slaap je zittend Evelien (dat doet nl niet zo zeer)
    Nu al wens ik jullie een heel fijne vakantie op de Filipijnen!!!
    Dat is effe anders dan 3 dagen Mechelen, waar ik met vriendin was. (mooi, gezellig stadje en lekker eten)
    Zoete mango"s Nou hier is het fruit niet zoet; we hebben slechts 'n enkele dag zonnewarmte en dan weer koelte met noord of oostenwind, echt koud! Vanmorgen heb ik CV aangezet; het is hier nu max 16 gr. met regen....
    Zou voor jullie niks zijn...
    Lieve luitjes, ga aub gewoon door met lekker leven, werken, studeren;vooral genieten. Veel LIEFS v. Paula