Maart 2015

12 maart 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaaltje heb gepost. Ondanks dat wij nog steeds genoeg bijzondere dingen meemaken is ook hier is een zekere regelmaat in ons leven gekomen. Natuurlijk hebben we gewoon ons werk maar daarnaast hebben we gelukkig nog een hoop tijd vrij te besteden.

Na een paar heerlijk koele maanden van 18 graden in de ochtend en 25-30 in de middag zitten we nu weer vol in de hitte. April is altijd de warmste maand, maar nu is het 's middags ook al een graadje of 35-38. Weer lekker zweten dus. Het voordeel is wel dat het hoogseizoen aan het aflopen is en het daarom ook wat rustiger gaat worden in de stad.

Op school gaat het prima. We zitten inmiddels in een prachtig nieuw gebouw. Mijn klaslokaal is enorm, en dat voor maar 10 kinderen! Ik zit wel op de derde verdieping dus loop flink wat trappen op een dag. De lokalen zijn gelukig voorzien van airconditioning dus daar is het altijd lekker koel. En het beste van alles: het zwembad is sinds vorige week open. Dus 2 x per week na werktijd spring ik er lekker in om baantjes te trekken.
Ook heb ik afgelopen week mijn eerste zwemles gegeven. We hebben wel een zwem/gymleraar, maar die heeft te weinig uren om alle klassen les te geven. En aangezien mijn klas parttime Engels volgt vallen zij af. Dat vond ik zo lullig dat ik het zelf maar doe. Wel met een assistent erbij hoor. De meeste kinderen kunnen echter al best een beetje zwemmen en een paar zelfs heel goed. Dus wel weer even diep graven in mijn geheugen. "open, wijd, sluit"

Led geniet nog steeds met volle teugen van 'zijn' kleuters. Hij gaat iedere dag weer met veel plezier naar zijn werk. Het Britse curriculum dat wij volgen is wel heel anders dan het Nederlandse. Zo leren ze in Led's klas, Reception 2, (zeg maar groep 2) al lezen en schrijven. In groepjes van 4 leerlingen werken ze onder leiding van een assistent aan alle verschillende klanken en letter. Immiddels kunnen ze allemaal 4 letterwoordjes lezen en schrijven!
Voor de meeste kleuters is Engels een tweede of zelfs derde taal. Thuis spreken ze bijvoorbeeld Koreaans met de ouders, Khmer met de nanny en dan Engels op school.
Eén van de andere taken die Led buiten de klas heeft, is 's ochtends het verwelkomen van de leerlingen. We hebben een 'U' vormige oprit voor de school. De bewakers regelen het verkeer zodat de auto's en scooters veilig het terrein op kunnen rijden. Daar stoppen ze, de bestuurder blijft zitten en Led tilt het kind van de scooter of doet het portier van de auto open en helpt de kinderen uitstappen. Vervolgens lopen de kinderen het hek door en de ouder rijdt weer weg. Dit gaat dus lekker vlot en veilig. Maar ja, wel makkelijk praten met zoveel personeel.

3 weken geleden was het Chinees Nieuwjaar, aangezien veel Cambodjanen iets van Chinees bloed in zich hebben is dat hier een belangrijke feestdag. Wij hadden een lang weekend vrij en zijn naar Battambang gegaan, een stad op zo'n 3 uur van Siem Reap. Daar hebben we scooters gehuurd en lekker rondgetourd door de countryside. Qua stad is het groter dan Siem Reap, maar dan zonder al die touristen. Heerlijk!

Verder heb ik me gestort op kickboksen. Sinds december train ik 2x per week bij Angkor Fight Club. Heerlijk om 1,5 uur te knallen en lekker lichamelijk moe te zijn na afloop. Al sta ik het eerste uur altijd nog te stuiteren van de adrenaline. Het grappige dat er veel meer vrouwen dan mannen zijn, dus ook leuk om op deze manier weer nieuwe contacten op te doen. Gisteren zijn we met de hele club naar het boksstadion gegaan om een van onze trainers aan te moedigen. De eerste keer in mijn leven dat ik een bokswedstrijd heb gezien! Het heeft geholpen want hij heeft gewonnen.

Led heeft zich inmiddels gestort op het leren schrijven van de taal en het leren van het alfabet. Een flinke uitdaging! Inmiddels kent hij al 20 van de 45 letters en alle getallen. We zitten er nog steeds aan te denken om weer te beginnen met les, maar op de een of andere manier komt dat er niet echt van.

Wij zijn inmiddels aan het aftellen voor onze trip naar Nederland. Wij gaan dinsdag 7 april naar Bangkok en hopen dan op woensdag met een vlucht mee te kunnen. De week daarna op vrijdag moeten we helaas alweer terug. Veel te kort, maar we hebben maar 1 week vakantie. Van onze directrice hebben we er gelukkig nog 3 dagen bij gekregen. Het zal een lekker vol weekje worden met de verkoop en alle bezoekjes.

Wie weet tot dan!

Liefs, Led en Evelien

1. Maaike:
    12 maart 2015
    Hi Evelien en Led,

leuk om te lezen joh, en dat zwembad is echt geniaal! Ik wist niet dat ze baantjes baden hadden hier! Helaas ga ik al weer bijna terug naar NL. Geniet van jullie tijd hier en wie weet kom ik jullie nog eens tegen!

Groetjes!
    Maaike
  2. Anouk:
    12 maart 2015
    leuk verhaal weer en mooi lokaal heb je zeg. kun je misschien eens een foto maken als Led de kinderen "aan het uitladen" is?? Tot heeeeeeeeeeeel gauw !!
  3. Ankie:
    14 maart 2015
    Eindelijk een 'eigen' zwembad, dan is het nu compleet ! ;-)
  4. Mark:
    22 maart 2015
    Hi hi , leuk verhaal weer ! Ik hoop je te komen aanmoedigen hoor bij een wedstijdje !!! Wel je mooie koppie heel houden he !
  5. Ingmar Fonteijne:
    23 maart 2015