Stroomstoring

26 april 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Wij zitten nu volop in het hete seizoen. De temperatuur loopt momenteel gedurende de dag op naar ongeveer 38 graden. ‘s Avonds koelt het een beetje af naar 26. De komende 2 maanden zal het nog ietsje oplopen naar een graad of 40. Lekker warm dus.
Een paar weken geleden hadden we een flinke stroomstoring. Op zondagmiddag viel ineens de stroom uit. Nu gebeurt dat wel vaker, momenteel bijna iedere dag wel een keer, maar meestal is het na 5 minuten alweer over. Nu dus niet. Op Facebook lazen we dat er een truck tegen een paal was gebotst en een belangrijke stroomkabel was gebroken. De voorspelling was dat het 4 dagen zou gaan duren! Maar tot onze opluchting ging na 3 uur de stroom alweer aan. Gelukkig maar, want we zouden ook al snel zonder water hebben gezeten aangezien het water met een electrische pomp omhoog wordt gepompt.
Toen wij de volgende ochtend uitgerust op school aankwamen werden we jaloers aangekeken door onze collega’s. Het bleek dat wij de enige wijk in heel Siem Reap waren die stroom hadden gehad. De rest had de hele nacht zonder gezeten. Naast dat het enorm warm was, had iedereen ook heel veel last gehad van muggen. Normaal worden die weg gehouden door de tocht van de ventilator. Niemand had dus een oog dicht gedaan. De assembly van deze maandag ging dan ook over rekening houden met elkaar.

Verder heb ik mijn debuut gemaakt in de boksring. Na afloop van een training heb ik met een vriend 1 ronde gespard. Dat 3 minuten zo lang kunnen duren! Ik bakte er natuurlijk geen hout van, maar het gaf wel een enorme kick.
Voor de rest was het een gewone maand. Fijne terrasjes, avondjes uit, leuke ritjes op de scooter en natuurlijk gewoon werken.

En op dinsdag 7 april was het dan zo ver: we gingen op vakantie naar Nederland. Overdag hadden we beiden gewoon gewerkt. Na school nog even de laatste dingen inpakken en om 4 uur stond de taxi klaar om ons naar de grens te brengen. Taxi’s mogen namelijk niet de grens over. Aan de andere kant stond er dan weer een nieuwe taxi op ons te wachten. Deze zette ons af op de luchthaven in Bangkok waar we tegen tien uur ‘s avond aankwamen. Daar hebben we ons meteen gemeld bij de balie van Thai Airways om te kijken of en met welke vlucht we mee konden. Na een uurtje nagelbijten kwam het verlossende woord: we konden mee op de vlucht naar Parijs die om middernacht vertrok. Vanuit Parijs konden we gelukkig ook meteen mee op een vlucht naar Amsterdam. Na 25 uur reizen waren we er eindelijk!

We hebben een fijne, maar zeer drukke tijd gehad. De hele week waren we tussen alle afspraken door bezig met dozen uitpakken en sorteren. Wat kan er naar wie? Wat gaat er naar de kringloop en welke dingen kunnen we nog gauw verkopen? Gelukkig is alles goed gekomen en is de opslagbox op tijd leeggeruimd.
Het was voor ons gek om te merken hoe snel je weer gewend bent aan het leven in Nederland. Het leek al snel of we nooit weg waren geweest . Het enige waar we maar moeilijk aan konden wennen was de kou. En dan viel het overdag nog wel mee, maar ‘s avonds zo’n koud bed in vonden we helemaal niks. Het was leuk om iedereen te zien, hoe kort het soms ook was. Ook fijn om weer even door Haarlem en Amsterdam te lopen. Maar na 8 dagen vonden we het ook wel weer mooi geweest en hadden we zin om naar huis te gaan.

Onze allerlaatste IPB- reis (goedkoop vliegen omdat Led voor KLM werkt), dat was wel even slikken. Ook dit keer konden we zonder problemen mee, rechtstreeks naar Bangkok zelfs. Vervolgens werden we op de luchthaven weer opgepikt door onze taxichauffeur en bij de grens gedropt. Na een beetje omkoping (voor $5 pp hoefden we niet in de rij van 2,5 uur) konden we een taxi zoeken voor het laatste gedeelte van onze reis. Fijn om weer thuis te zijn!

Op het moment dat ik deze blog wil posten, krijgen we weer te maken met een enorme stroomstoring. Afgelopen woensdag was er een zware storm en zijn er 12 electrciteitsmasten omgewaaid. In de hele provincie Siem Reap viel de stroom uit. Uiteindelijk heeft dit tot zondagochtend geduurd. Iedere wijk kreeg een paar uur per dag stroom al wist je nooit wanneer dat zou zijn. Op school hebben we gelukkig een generator, dus daar kon alles gewoon doorgaan. Voor thuis haden we al snel een oplaadbare ventilator aangeschaft. Uit school gingen we de stad in en zochten een café met genarator waar we hem konden opladen. Thuis snel wat emmers gevuld met water zodat we in ieder geval provisorisch konden douchen als het water op was.
Zo realiseer je je ineens weer in wat voor ontwikkelingsland we wonen.

Nu zit ik lekker op de bank, onder de ventilator met een koude kokosnoot. Vanmiddag naar Charlies bar waarwe Konigsdag gaan vieren. Mét huisgemaakte bitterballen!

Liefs,

Led en Evelien

1. Ankie:
    26 april 2015
    Geweldig dat Charlies zich heeft over laten halen mee te doen met de Oranje gekte ! Leuk om zo een klein stukje NL thuis te hebben !