Druk, druk, druk

29 november 2014 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Terwijl het in Nederland steeds kouder wordt en Sinterklaas en Kerst voor de deur staan zitten wij hier zoals gewoonlijk in de warmte. We merken wel dat het ietsje koeler is geworden, met name ‘s ochtends voor school kan het wat fris aanvoelen. Voor de kinderen een reden om in een trui naar school te komen.

In de stad merken we er nauwelijks iets van dat kerst eraan zit te komen, maar op school zijn de voorbereidingen voor de ‘End of the year production’ in volle gang. Samen met Year 5 en 6 doen wij een stuk over de winterfeesten van verschillende culturen. Zo doet mijn groep een drakendans voor het Chinees Nieuwjaar en doet een andere groep iets over Chanoeka. Verder doen we o.a. een Nieuw-Zeelandse ‘haka’ dat is een rituele Maoridans en een kerstlied.

De kinderen van Led doen een dans op ‘Jingle Bells’. Het voelt wel behoorlijk idioot om nu kerstliedjes te zingen, voor ons lijkt het nog steeds zomer te zijn.

Ik ben momenteel druk bezig met het schrijven van de halfjaarlijkse rapporten. Ondanks dat we een dag hebben gekregen waarop de kinderen vrij zijn, zodat de leerkrachten toetsen kunnen nakijken en rapporten kunnen maken, heb ik hier nog heel veel werk aan. Denk aan 6 pagina’s (A4 en getypt)per kind.

Buiten school is het de afgelopen maand ook heel druk geweest. We hebben veel bezoek uit Nederland gehad. Ankie is 2,5 week geweest, en voordat zij weg was is ook mijn moeder nog gekomen. We hebben veel leuke dingen ondernomen. Zo hebben we met Ankie een prachtige tocht door de countryside gemaakt. We hebben een verborgen tempel bezocht en leuke dorpjes gezien. Toen het tijd was voor lunch mochten we aanschuiven bij een plaatselijke familie. We kregen een heerlijke lunch bestaande uit rijst, vis en groente. Dit alles in ruil voor wat blikjes koud bier. Heel bijzonder om mee te maken.

Een vriend van ons hier is Iconograaf, hij doet hier zijn promotie onderzoek naar de reliefs van de tempels van Angkor Wat, met name die van Jayavarman de 7e. Hij heeft ons meegenomen naar de tempels en een heleboel verteld over wat de reliefs voorstellen. Interessant om de tempels eens met andere ogen te zien. Met m’n moeder een paar dagen later weer hetzelfde rondje gemaakt, maar nu juist de tempels zelf bekijken. En lekker bijkletsen natuurlijk.

Vlak na de vorige blog werd in heel Siem Reap het waterfestival gevierd. Dit keer werd er extra groots uitgepakt omdat het de voorgaande jaren was gecancelled in verband met de dood van de oude koning. Nu was het dus feest! Op de rivier waren 2 dagen roeiwedstrijden en overal stonden kraampjes waar je spullen kon kopen. En eten en drinken natuurlijk, want eten doet men hier de hele dag. Wij hebben vooral genoten van het plezier van de Cambodjanen, dat spatte van hun gezichten. Met haast kinderlijke blijheid werd er gejoeld toen een boot langzaam volliep en zonk.

Wij hadden lekker 5 dagen vrij en hebben die dagen goed besteed aan luieren en leuke dingen doen. Zo hebben we met een groepje vrienden een leuke rit gemaakt op de moto. Heerlijk om tussen de rijstvelden te rijden, en geweldig om te realiseren dat dit ons land is, dat we hier wonen.

Led gaat gestaag verder met het leren van de taal. Hij heeft inmiddels een vaste lerares die iedere week een uurtje les komt geven. Hij kan inmiddels alles wat hij nodig heeft in een restaurant in het Khmer bestellen. Hierdoor pik ik ook wel het één en ander op.

Led zijn schouder is trouwens helemaal genezen. Eigenlijk vanaf het moment dat hij aan het werk ging, en dus minder in een rare houding op de bank zat te computeren, ging het beter.

Nog 3 weken werken, dan hebben we alweer vakantie, jaja. We gaan dan 2 weken naar het zuiden van Laos. Het plan is om moto’s te huren en een 5-daagse trip te maken rond het Bolaven plateau, een hoogvlakte.

Voor die tijd komen m’n moeder en Suzanne nog een paar dagen langs. Nog iets om naar uit te kijken!

Liefs,

Led en Eef

1. Ingmar Fonteijne:
    29 november 2014
    het begint met 3 x druk, maar lees dat jullie net 5 dagen vrij zijn geweest, en over 3 weken alweer vakantie hebben.
    apart idee van druk zijn LOL.
    hier is het nog lekker, beetje frisser, en lekker de donkere dagen voor kerst.
    ben benieuwd naar jullie kerstfoto's
    veel plezier dadelijk in Laos

groeten
  2. Monique van Dalen:
    30 november 2014
    Ohh maken jullie veel mee en ohh wat geniet ik daar weer van. Het voelt als een redelijk onbezorgd leven daar. Behalve het afscheid nemen keer op keer natuurlijk. Dat jullie alweer zo'n tijd weg zijn, betekend dat wij alweer zo lang terug zijn in Haarlem. Maar elke keer als ik langs de gedempte oude gracht fiets denk ik aan jullie geluk daar. Wat ben ik blij dat jullie de sprong gewaagd hebben! De verhalen lezen weg als goede sintgedichten en maken dat we even daar zijn. Heerlijk!
  3. Frederik en Brenda:
    30 november 2014
    Wat is het toch weer leuk om jullie verhalen te lezen. Ben je nog steeds lekker ontspannen aan het lesgeven Eef of wordt het toch weer wat drukker met alle extra dingetjes (rapporten etc). En Led, kun jij af en toe een woordje Khmer erin gooien? lijkt me leuk om goedemorgen of dankjewel te kunnen zeggen in het Khmers. Nog geen idee wanneer ik het zou kunnen gebruiken hoor, maar wie weet.... nu nog even, net als wij,3 weken aan het werk en dan vakantie. Knuffeltje!
  4. Paula de Bakker:
    1 december 2014
    Lieve Evelien en Led,
    Weer 'n prachtverhaal! dank jullie wel. Wat heerlijk dat Led geen pijn meer heeft aan zijn schouder... mag ik nu aannemen Evelien dat jij verlost bent van de hoofdpijn ?
    Ik vind het heel pittig 6 getypte pagina's per kind ! Heel wat anders dan onze 10 minuten-gesprekjes. Maar wat een werk...
    Gelukkig binnenkort vakantie.
    Inmiddels vriest het hier, veel mensen zijn grieperig. Met mij en mijn (klein)kinderen gaat het goed! David lacht en groeit als kool,
    Katinka krijgt beetje besef van Klaasen (= Sint) !
    Heel veel liefs en groeten ook aan Liesbeth en Suzanne.
    Ik ben heel blij dat jullie zo genieten....xxxxx Paula
  5. Ankie:
    3 december 2014
    Lees met een Hele Grote Glimlach deze blog, was echt heel geweldig om even deel uit te hebben gemaakt van jullie leven daar ! En zo zie ja maar, jullie hoeven echt niet in Haarlem te wonen om samen een biertje te drinken. Gaan we vaker doen ! (-;