6 maanden!

2 november 2014 - Siem Reap, Cambodja

Hoi iedereen,

Genieten jullie lekker van de Indian Summer?

Bij ons verandert er weinig aan het weer. Warm, veel zon en af en toe een buitje. Het regenseizoen nadert zijn einde en dat betekent dat we het relatief koele seizoen ingaan. Erg grappig om de kinderen nu soms al met lange broeken en vesten op school te zien komen. Maar het kan dan ook al best fris zijn, ‘s ochtends om 7 uur op de scooter. Wij vinden het heerlijk!

Wij zijn inmiddels ook de trotse eigenaren van een scooter (Honda Airblade 110CC voor degenen die het iets zegt en interesseert) Daarmee kunnen we lekker tripjes maken in het weekend, of even naar Angkor Wat voor de zonsondergang.

Het kopen van een geschikte helm was nog even moeilijk aangezien er geen goede helmen te koop zijn in Cambodja. Men draagt hier een helm om geen boete te krijgen. Niet voor de veiligheid. En met de helmen die je hier kunt kopen kun je net zo goed een emmer op je hoofd zetten. In de stad wordt dan ook niet hard gereden, als je 40km/u rijdt ga je al heel hard.

Helaas hebben we ‘m nog nauwelijks kunnen gebruiken omdat ik al de hele week ziek ben. Niet ernstig, maar wel vervelend. Vooral heel moe en hoofdpijn. Toch maar even naar de dokter geweest en bloed laten testen. Gelukkig niets aan de hand.

Op school gaat alles zijn gangetje. Led heeft het nog steeds super naar zijn zin bij de kleuters en heeft afgelopen week zelfs zijn vuurproef gehad als zelfstandige leerkracht. Normaal gesproken neem ik 2 uurtjes per week zijn klas zodat de leerkracht tijd heeft voor haar planning en voorbereiding. Maar omdat ik ziek was heeft Led dat overgenomen. Uiteraard ging dat prima.

Ik ben voor de tweede keer op excursie geweest. We zijn naar een Wildlife Sanctuary gegaan, ACCB. Hier worden dieren opgevangen niet meer in het wild kunnen overleven doordat ze bijvoorbeeld als huisdier zijn gehouden. We hebben onder andere schildpadden, arenden, varanen en apen gezien. Ik mag geen foto’s van kinderen  op mijn blog zetten, maar als je het leuk vind kun je kijken op  http://www.issrcambodia.com. Daar staan wat foto’s en een filmpje.

Volgende week maar 2 dagen werken en dan is hier het Waterfestival. Het wordt dit jaar zeer groots gevierd hier in Siem Reap. Op de rivier zijn bootraces en verder draait het om eten en samenzijn met de familie, zoals bij ieder feest hier. Momenteel heerst er een gezellige bedrijvigheid rond de rivier. Boten worden gerepareerd en alles wordt netjes gemaakt. Zelfs het gras wordt geveegd, alle losse blaadjes worden opgeruimd. Af en toe zie je ze ook al oefenen met racen.

Helaas zijn er ook wat minder leuke dingen gebeurd afgelopen maand. Zo hebben we onze goede vrienden Lucas en Fauve moeten uitzwaaien, zijn zijn weer terug naar Belgie. Ook is van een andere vriendin een vriendin (in Engeland) plotseling overleden. Dat was voor ons allemaal wel even een reality-check. Als er wat gebeurt zitten we ver weg. Dus ons verzoek aan jullie: blijf vooral gezond, dat draagt enorm bij aan ons geluk hier :)

Inmiddels zitten we hier al 6 maanden. Aan de ene kant heel kort, we maken nog steeds zoveel leuke, kleine, nieuwe dingen mee. Aan de andere kant al wel lang, we zijn al aardig ingeburgerd hier en hebben een aantal Cambodjaanse dingen overgenomen. Zo drinken we standaard ijs in ons bier, laten we onze slippers bij de voordeur staan en toeteren we er lekker op los op onze moto. We kijken er niet meer van op als we 12 mensen in een tuktuk gepropt zien zitten of 5 mensen op een moto. We eten het liefst in kleine restaurantjes naast de weg tussen de locals, waar je maar $1,5 betaalt voor een heerlijk bord gebakken rijst met groente.

Ook op school is het eten een feest. Voor schooltijd plaats ik mijn bestelling bij een restaurantje om de hoek, en om 12 uur kan ik het dan ophalen. Dus in plaats van een boterhammetje met kaas zit ik aan de pompoen met rijst, of verse loempia’s.

Komende maand wordt een drukke maar superleuke maand met een hoop bezoek uit Nederland. Eerst komt Ankie over iets meer dan een week, en aan het eind van de maand m’n moeder en Suzanne. We kijken er naar uit!

Liefs,

Led en Evelien

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Suzanne:
    2 november 2014
    Lieve eef en led,

Allereerst, fijn om te horen dat de uitslag van de bloedtest positief was! Doe toch nog maar ff rustig aan of neem extra zout ofzo, wellicht helpt dat.

Wat gaaf dat Led voor de klas heeft gestaan! Is er een kans dat dit vaker gaat gebeuren? Straks kan Led nog de klas van Rogier overnemen als hij met pensioen gaat hahaha ;-).

Doen jullie wel voorzichtig met die scooter, ze rijden nou niet bepaald voorzichtig daar.

Doe rustig aan! Ik ga nog ff knallen op m'n werk en over 26 nachtjes zit ik al in het vliegtuig. Ik kan niet wachten!

xxx
  2. Ruud en mieke:
    2 november 2014
    Led en Evelien,

Alhoewel niet geheel terecht-immers jullie wonen/zitten in 'n Aziatisch land-zouden wij hier Mieke en ik zeggen "pluk de dag" en ervaringen daarvan zijn mooie pareltjes die men je niet meer kan ontnemen !

Mieke en Ruud
  3. O Herman/T Leidi:
    Hallo Evelien en Led,

Wat leuk weer iets van jullie te horen het lijkt mij helemaal geweldig en fijn dat jullie het allebei zo naar de zin hebben!
    Ook veel liefs van Oma ze was heel blij met jullie kaart en is erg verwend op haar verjaardag.Heel veel succes met alles
    en groetjes van T.Leidi/O.Herman
  4. Ankie:
    3 november 2014
    YES !!!!! De gezonde spanning stijgt, ik ben er klaar voor !
  5. Paula de Bakker:
    Lieve Evelien en Led.

Ik keek al een poosje uit naar jullie blog,Eerst heb ik de foto's bekeken! Zo stralend altijd! En die toffe motor! en scheuren maar.... lijkt me heerlijk in die warmte. Het verhaal was (als altijd) zo leuk en gezellig om te lezen (altijd met die verfijnde humor)
    Jammer van die vermoeidheid en hoofdpijn... (ik hoor niks van de schouder van Led..en vertrouw erop dat die genezen is.
    Als ik dan toch ga preken: de Chinese geneeskunde zegt dat je zeker met warm weer GEEN ijskoude dranken moet nuttigen...
    Lieve Evelien, ik hoop dat je gauw weer helemaal fit bent.
    Heel veel lieve groeten van T. Paula.

Oh ja, hier alles goed! David groeit als kool. Katinka is jarig geweest, 2 jr. Ik ben dol op ze. De rest van de familie ook!
    Met veel regen en wind is hier de herfst begonnen; je kunt dus nauwelijks spreken van een Indian Summer.... Maar mij CV -ketel heeft een onderhoudsbeurt gehad en het is binnen hollands gezellig en warm.
    Dag lieverds XXX
  6. Mark:
    5 november 2014
    Pff kun je onze shock begrijpen met uit eten hier ? Met zijn vieren was het ruim 175$ ... Arghhh ik wil weer voor 2 of 3 $ heerlijk eten !!! Snel weer beter worden he !!! Dikke knuff
  7. Corrie en Harrie Rutten:
    6 november 2014
    Lieve Evelien en Led,
    Ik heb met veel belangstelling jullie verslag gelezen en foto's bekeken.
    Wat fantastisch dat jij en Led er het zo goed naar de zin hebben en zoveel voor de bevolking daar kunnen betekenen.
    Led is ook al een geboren onderwijzer aan het worden.
    Evelien let goed op je gezondheid!
    Wel verstandig dat je naar de dokter bent geweest.
    Gelukkig was er niets bijzonders aan de hand.
    Ga vooral ook genieten met de familie en vrienden van jullie die nog op bezoek komen.
    Wij zijn reuze trots op jullie.
    Heel veel liefs van oom Harrie en tante Corrie
  8. Ingmar Fonteijne:
    15 november 2014
    mooi verhaal weer.
    Evelien, hoop dat je weer helemaal beter bent.

groeten, Ingmar