Een eigen huis

13 mei 2014 - Siem Reap, Cambodja

We zijn inmiddels ruim een week verder sinds vorige post. Wat is er veel gebeurd! Nieuw huis en 2 nieuwe banen! Terwijl ik dit typ zit ik voor ons nieuwe appartement. Afgelopen zondag zijn we vanuit het guesthouse hierheen verhuisd. Het was de eerste woning die we bezichtigden en die mag je natuurlijk nooit nemen. Dus nog een aantal andere appartementen bekeken om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat de eerste toch de beste was. We wonen op de begane grond, wat wel fijn is want nu kunnen we lekker de bank buiten zetten en in (in de schaduw) buiten zitten. We wonen tussen de Khmer(inwoners van Cambodja) families. En tussen de rondlopende kippen en honden. Als enige farang(blanken) in de straat trekken we een hoop bekijks.

Inmiddels hebben we ook een fiets gekocht. Scheelt weer een hoop tuktuk-ritjes. Binnen 10 minuten zijn we in het centrum. Op zich is het hier veilig, maar gelegenheid maakt de dief. We worden dan ook geadviseerd om altijd de gordijnen dicht te houden zodat eventuele dieven niet kunnen zien waar de waardevolle spullen liggen. We hebben wel tralies voor de ramen. Maar ze slaan de ramen in en met een haak of schepnetje pikken ze je telefoon en tablet. Gelukkig hebben we goede sloten op de deuren. De fietsen staan ‘s nachts in de slaapkamer. Ook weer een voordeel dat we beneden wonen dus.

Hopelijk hebben we in de loop van volgende week wifi. Dat missen we behoorlijk. Deze week zijn erg allemaal feestdagen(o.a. Boeddha’s geboortedag, verjaardag van de koning) dus kan er nog niets aangevraagd worden. Gisteren was er een processie van honderden monniken. In een lang lint liepen de monniken in hun fel oranje gewaden door de stad. Heel bijzonder om te zien.

Verder hebben we wat spullen gekocht voor in ons huis. Dan ga je de Hema toch wel missen. Je haalt hier alles wat je nodig hebt op de markt. Maar ze vroegen enorme bedragen. Nou snap ik wel dat wij als buitenlanders veel meer betalen dan de Khmer, maar €24 voor 2 lakens en 2 kussenslopen ging ons wel wat ver. De meesten wilden ook niet onderhandelen. Na lang zoeken hebben we uiteindelijk de meeste spullen wel gevonden. Maar het kost je uren. Eerst zoek je uit wat je nodig hebt, dan vraag je naar de prijs. Je trekt een moeilijk gezicht, “poe poe, wel duur, ik geef je…” en dan staan ze je aan te kijken alsof je gek bent geworden. “ik zei toch …”. Zo ging een man mij met een rekenmachine laten zien dat 2 handdoeken van $6 samen $12 dollar kosten. Ja, dat snappen we ook wel. Hij begreep niet dat we maar $8 wilden betalen en bleef maar laten zien 2x6 =12. Dus op naar de volgende kraam.
Gelukkig is de markt wel overzichtelijk ingedeeld: een pad voor de huishoudelijke artikelen, een afdeling voor de bruidsjurken, een gedeelte voor het vlees. Complete varkenskoppen en andere ondefinieerbare stukken vlees. Op de visafdeling zwemt de helft nog levend in een emmer, de andere helft van de vissen zijn gedroogd. Op de groente afdeling o.a. zakken vol knoflook en uien en veel groentesoorten die wij niet kennen. Het fruit hier is overheerlijk. Met name watermeloen, ananas en mango. Het is nu mango-seizoen en die zijn helemaal lekker.
We hebben gelukkig een redelijk grote supermarkt gevonden. Toch zullen we het meeste, met name groente en fruit, op de markt kopen. Het is daar ongeveer de helft goedkoper. We moeten onze gasfles nog even laten vullen en dan willen we ook gaan koken.

En dan het kopje werk. Na een drukke week vol sollicitatiegesprekken, proeflessen en observatie uurtjes bleek ik aangenomen te zijn op alle zes de scholen! Superleuk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor ISSR (International school of Siem Reap), één van de drie officiële internationale scholen van Siem Reap. Ik start daar begin augustus en krijg een combi groep 5/6 met 11 Khmer kinderen. Ik ga parttime werken van 7.30 tot 12.30 uur en ga alle vakken geven, dat wil zeggen Engels, science, math, social studies en gym. ’s Middags gaan deze kinderen dan nog naar een Khmer school op het terrein. In de avonduren kan ik nog wat bijklussen. Ik begin maandag de 19e op FBIS(Future Bright International School) en ga daar 3 avonden Engelse les geven. Dit zou ik eventueel komend schooljaar ook nog kunnen doen.
Het lesgeven is hier behoorlijk anders dan in Nederland. Aan het begin van de les gaan de kinderen staat en begroeten je in koor. "Helloooo teacher Evelien". Als je een beurt geeft gaan ze naast hun tafel staan. Daar moet ik nog wel even aan wennen. Voor de rest zijn ze enorm leergierig en erg gemotiveerd. Gedragsproblemen komen zelden voor.

We hebben nog zoveel meer te vertellen! Gek dat we pas 2 weken weg zijn, het voelt al veel langer. We fietsen hier door de stad, kennen de weg al en doen ons best om een beetje Khmer te leren. We zullen snel een nieuwe post schrijven met alle gekke en opvallende dingen die we hier zien.

1. Ankie:
    13 mei 2014
    Zit echt helemaal te genieten van het verhaal, en wat een verhaal. Zeker weten dat jullie net 2 welken weg zijn ?! Huisje ziet er goed uit ! Volgens mij fijn om nu al een eigen plekje te hebben, van waaruit jullie Cambodjaanse avonturen beleven !
    Ik zeg: Super !!!
  2. Esther Windhorst:
    13 mei 2014
    Al die banen; geweldig!!! Heel veel plezier met je 11 schatjes. Wat een verademing zal dat zijn! Ik smul van jullie verhalen!
  3. Suzanne:
    14 mei 2014
    Lieve eef & led,

Wat 'n gezellig & positief bericht! Gaat helemaal goed komen met jullie!

Toen ik in Tanzania woonde hielp het heel erg dat ik in het swahili kon onderhandelen. Ze hebben dan ook meer het idee dat je één van hun bent en geven je een lagere prijs.

Succes & tot gauw!

Xxx
  4. Iris:
    10 juni 2014
    Eindelijk tijd gemaakt om jullie blog te lezen! Wat klinkt het allemaal geweldig, jullie gaan echt een super leuke tijd tegemoet! Gaan jullie ook al Cambodjaans leren? XX Iris