Suuasday

19 mei 2014 - Siem Reap, Cambodja

Gisteren hebben we onze eerste les Khmer gevolgd. Dat viel nog niet mee. Om via het Engels een nieuwe taal te leren waaruit je niets kan opmaken is een lastige opgave. Al mijn aantekening heb ik fonetisch opgeschreven, alleen is het nu de vraag of het Nederlands of Engels fonetisch is. Alles loopt een beetje door elkaar.

Na afloop nog gezellig wat gedronken met een Australiër en een Chileense. We doen erg ons best om andere expats te ontmoeten. Helaas gaan de leuke mensen die we tot nu toe hebben ontmoet de volgende dag naar huis of ergens anders heen.

Sowieso lijkt iedereen hier vanuit Thailand of Korea te komen en na een tijdje in Cambodja door te gaan naar Taiwan of de Filipijnen.

Aan het begin van de avond begon het weer te hozen. Gelukkig konden we schuilen bij de bar waar we zaten. Toen we na afloop onze fietsen opzochten liepen we tot onze enkels in het water.

Het was dan ook een uitdaging om in het donker over het paadje naar ons huis te rijden. Het is maar 100 meter, maar wel in het donker over een zandweggetje met uitstekende stenen en wie weet een heleboel diepe plassen. Zonder ongelukken kwamen we thuis om te merken dat onze was zeiknat over het halve terras lag.

De straat waarin we wonen is erg leuk. Als we langslopen of fietsen worden we steevast onthaald door een hoop hellooooo’s van alle buurtbewoners. Denk daarbij ook aan loslopende kippen en een minstens 10 (loslopende) blaffende honden. Stilletjes thuiskomen lukt dan ook niet. Gelukkig zijn de honden nog banger dan ik, en met één stap in hun richting weten ze al niet hoe snel ze weg moeten komen. Toch is het een rare ervaring om buiten te zitten met 3 honden aan je voeten.

Voor de rest valt het mee qua beestjes. Af en toe een mierenprocessie door de keuken of badkamer. We doen erg ons best om geen voedselresten te laten slingeren. Wel aardig wat muggen helaas. Ik ben al helemaal lek gestoken. Met name rond de schemering. ’s Nachts niet zoveel last van, want dan hebben we de fan aanstaan. Muggen houden niet van tocht. De fan zorgt er ook voor dat we een groot deel van de geluiden van buiten niet horen. De honden en de hanen die ieder uur van de dag en nacht denken dat nu toch echt de zon opkomt.

We zijn er nog niet helemaal uit wie er naast ons woont. In ieder geval een oudere vrouw, maar het lijkt ook een verzamelplaats te zijn voor ladyboys. Voor ons dus erg leuk om te volgen wat er allemaal gebeurd. Deze week werd een vrouw gezegend voor ons huis. Een half uur lang werden er gebeden gepreveld en werd ze met water overgooid. Waarom dit was werd ons niet duidelijk. Deze mensen spreken geen woord Engels. Aan de andere kant woont een aardige jongen die vrij goed Engels spreekt. Helaas is hij weinig thuis, want zoals de meeste Khmer werkt hij 6 dagen per week 9 uur per dag…

Led is inmiddels ook bezig met het zoeken naar werk, zowel via Facebook als via via. Ook heeft hij een open sollicitatie gedaan als receptionist bij een tattooshop. Hopelijk horen we daar over een paar weken meer van.

We hebben inmiddels onze gastank laten vullen dus nu gaan we echt (echt!) koken. Het is zo verleidelijk om uit eten te gaan. Meestal eten we ergens nasi of noodles en dan zijn we inclusief een drankje $5 = €4 kwijt. Ga dan maar in de hitte in ons campingkeukentje staan. Sinds gisteren hebben we ook een 20L thuistap met water. Scheelt een heleboel gezeul met flessen. Het water uit de kraan is niet drinkbaar. Zelfs de Cambodjanen doen dit niet. Als hij leeg is moeten we even bellen en dan ruilen ze hem om voor een nieuwe. Handig!

We hebben wel airco maar hebben deze maar weinig aanstaan. De elektriciteit is hier ongelofelijk duur en aangezien we nu helemaal geen inkomsten hebben leven we op een klein budget. Ook zullen we toch moeten wennen aan de hitte. Gek genoeg is het mij toch gelukt om verkouden te worden.

P.S. Van een aantal mensen heb ik gehoord dat ze problemen hadden met aanmelden voor de mailinglist of dat ze geen melding krijgen bij een nieuwe post. Ik heb contact gehad met de webmaster, maar volgens hem waren er geen problemen. Mocht dit wel zo zijn, stuur mij dan even een mailtje met daarin de foutmelding, dan geef ik dit even door.

1. Yo:
    19 mei 2014
    Alsof we er bij zijn! Geniet van je blog & foto's! Boeiend!
  2. Ankie:
    19 mei 2014
    Bijzonder hoor, om zo jullie dagelijks leven mee te krijgen. Ik zou daar ook best aan kunnen wennen ! XAnkie
  3. Ingmar:
    20 mei 2014
    ik ben heel blij te horen dat het over het algemeen zo goed bevalt.
    verbaast me wel een beetje dat jullie niet kunnen wennen aan de warmte, toch jullie ding!
    leuke foto's ook, zo krijgen we een aardig kijkje in jullie leven daar.

groeten Ingmar en Ruslana
  4. Paula de Bakker:
    21 mei 2014
    Lieve Evelien en Led.

Groetjes en liefs van mij !! en Evelien : wat schrijf je toch
    LEUK LEUK. Ik geniet ervan!!!! XX
  5. Monique van Dalen:
    23 mei 2014
    Mooie fiets! En hoe gaaf hé die 6 scholen, ben zo benieuwd hoe dat is. Jullie zijn nu al bijna een maandje weg en waarschijnlijk al ervaringen voor een leven opgedaan. Wij lezen en leven met heel veel plezier mee. Xx
  6. Nol Schulte:
    25 mei 2014
    Hallo Evelien,
    ik heb je pagina gevonden. Ik snap het niet maar ik heb wel bewondering voor jullie instelling. Hoe ver is de dichtbij zijnde fitness? Grapje!
    groeten van de Kwiq Fit for Every Body
    Nol Schulte