Kampong Kleang

7 juni 2014 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Wij lezen dat het is Nederland bijna net zo tropisch is als hier. Wat heerlijk! Wij zitten samen met de rest van Siem Reap te smachten naar de start van het regenseizoen. Normaal had dat al begonnen moeten zijn. Het zal dan weliswaar iedere dag regenen, maar je kunt je klok er bijna op gelijk zetten. Iedere dag rond 4 uur een bui. Als het goed is heeft de gemeente inmiddels aardige maatregelen genomen tegen overstromingen en staat niet heel Siem Reap meer onder water. We zullen zien.

Nu is het veel heter dan normaal, rond de 40 graden!

Gisteren zijn we met onze overbuurman, die tuktukdriver blijkt te zijn, naar zijn geboortedorp gegaan. Ongeveer 45 km buiten Siem Reap. Het was heerlijk om even de stad uit te zijn. Niet voor de frisse lucht hoor. Want in een open tuktuk adem je onwijs veel stof en uitlaatgassen in. Na 2 uurtjes op de weg ben je ongelofelijk smerig. Maar even verandering van omgeving is soms wel fijn.

De huizen in het dorp zijn gebouwd op hoge palen. Nu steken ze hoog uit boven de weg. Maar straks stijgt het waterpeil van het meer met ongeveer 8 meter en dan blijven ze net(of net niet) boven water uitsteken. De weg is er dan niet meer en al het verkeer gaat per boot. Leuk om in november weer heen te gaan om het verschil te zien. De kinderen in het dorp waren erg leuk. Van alle kanten werden we nageroepen en gezwaaid. Ook wilden ze graag op de foto.

Op de terugweg zijn we ook nog even gestopt bij het huis van zijn zus. Een mooi traditioneel Khmer huis. Zoals de meeste Khmer huizen staat ook deze op palen. Weliswaar niet zo hoog als in het dorp. Onder het huis zit men vaak overdag in de schaduw. Tussen de palen worden de hangmatten gehangen. Boven wordt vooral gebruikt om te slapen. Mocht de boel overstromen kun je gewoon boven gaan zitten. Leuk om een keer van binnen te zien. Meteen na aankomst liep de man des huizes naar de tuin met een lange stok met een mes eraan. Even kokosnoten uit de boom halen zodat we wat konden drinken.

Vervolgens hebben we op de markt geluncht. Op een kar stonden wat pannen met verschillende gerechten. Gelukkig hadden we onze gids bij ons om te vertellen wat er in zat. Het zou namelijk ook kikker kunnen zijn, of…? Wat hebben we heerlijk gegeten! Iets met beef en chili en kip met gember. Natuurlijk geserveerd met witte rijst. Als drankje een glaasje sap van uitgeperste sugarcane.

’s Middags helaas weer naar de dokter. Het gaat nog steeds niet beter met Leds schouder. Weer een cortisone injectie en nu maar hopen dat deze wel gaat helpen.

Verder hebben we de afgelopen weken veel opgetrokken met Zoë, een Britse die hier een paar weken als vrijwilliger werkt in de mobiele kliniek. Ze gaan dan verschillende dorpen af en verlenen daar voor zover dat kan medische zorg. Ze vertelde dat de mensen hier het liefst geen medicijnen willen, maar een infuus. Zo kan het dus gebeuren dat je 3 mensen op een scooter ziet rijden waarvan één het infuus zakje omhoog houd. Of een vrouw met een baby op haar ene arm, en een stok met infuus eraan in de andere hand.

Helaas gaat zij komende week weer naar huis. Erg jammer. Het is erg leuk om iemand te kennen hier om even mee naar het zwembad te gaan of een koffietje mee te drinken.

We proberen al een paar weekenden naar Kampong Thom te gaan, een stadje 3 uur verderop. Maar ieder weekend zijn er zoveel leuke dingen te doen in SR dat we het toch weer uitstellen. Vorige weekend gezellig gegeten met vrienden en zaterdag een feestje in de bar waar wij regelmatig komen. Superleuk!

Gisteren hebben we gegeten met een Nederlands meisje, Rebecca, die hier stage loopt. Erg grappig. Wij waren de enige blanken in de straat. Komt er nog één bij, blijkt ze Nederlands te zijn!

Vandaag was er een summer fair op mijn toekomstige school, ISSR. Grappig genoeg wordt dat hier aangekondigd op Facebook en is iedereen welkom. Leuk voor ons om weer wat mensen te leren kennen.

Morgen zijn we uitgenodigd voor de verjaardag van onze ladyboy buurvrouw. Jullie snappen dat we dat feestje zeker niet willen missen!

Er wordt hier heel veel georganiseerd. Als we zouden willen is er iedere dag wel wat te doen. Onder andere filmavonden, karaoke, open micnight, wandel/hardloopgroepjes, poolcompetitie, pubquiz en voetbal.

Deze week ben ik begonnen met voetbal. Toevallig hoorde ik een meisje erover praten in een koffietentje. Iedere donderdagavond is er een competitie. Ik kon die avond meteen meedoen. Superleuk. Ik speelde in een team met locals en expats inclusief 3 andere meiden. Goed zijn we niet maar we hadden een hoop lol.

Er zijn 2 kleine kunstgrasvelden met goede lichten. Je speelt 2x25 minuten 6 tegen 6. Voortaan ben ik hier dus iedere week te vinden.

Verder heb ik deze week nog een meeloopdag gehad op ISSR. Zo krijg ik een beetje idee hoe het er op die school aan toegaat. Iedere maandag beginnen ze gezamenlijk. Soms zijn er optredens van klassen, of de directeur vertelt een verhaal. Alle kinderen (ongeveer 100) zitten op matten te luisteren. En ze zijn doodstil. Ik was in shock! Geen geklets of gefriemel. Geen kind hoefde ook maar één keer gewaarschuwd te worden. Al met al duurde deze bijeenkomst 3 kwartier. Daarna liepen ze keurig per groep naar hun klas terug. Het kan dus wel!

Vandaag zijn we 4 jaar getrouwd dus dat moet gevierd worden! Straks gaan we lekker Indiaas eten en daarna waarschijnlijk ergens biertjes drinken.

Liefs,

Led en Eef

PS, vergeet niet de foto's te bekijken

1. Ron:
    Hallo Evelien en Led,

Wederom weer een leuk verhaal om te lezen en van harte gefeliciteerd. Goed te lezen dat ook jullie heel veel fun hebben samen, goed bezig!

Groet, Ron
  2. Suzanne:
    8 juni 2014
    Gefeliciteerd met jullie 4-jarig huwelijksjubileum! Wat gaat dat snel zeg!
    Jullie huis ziet er goed uit! Basic maar verder prima :-).

Wat leuk al die foto's! Ik wordt alweer getriggerd om naar Azie te gaan haha.

Wat heerlijk dat de kinderen daar niet bijdehand en brutaal zijn! Het kan dus toch ;-). Fijn om te horen dat je lekker aan het werk bent en dat het je goed bevalt. Heeft Led nog iets op het oog? Al iets gehoord over de vacature bij de tattoeerder?

X
  3. Liesbeth:
    8 juni 2014
    Lieve Eef en Led, van harte met jullie 4 jarig huwelijks feest, jullie zien er goed uit en glimmen volop! Gelukkig hebben wij het geen 40 gr. Maar zo'n 24 a 25 graden. Nadal / Djokovic zitten nu de finale te spelen. Heerlijk jullie verhalen steeds te lezen, je schrijft gezellig Evelien en leuk dat je naar school bent geweest. Rogier was benieuwd of je de kinderen wilde veranderen, ik zei dat jij het heerlijk vindt dat ze zo goed kunnen luisteren/ rustig zijn zonder steeds in te moeten grijpen.ja toch?
    PS Led sterkte met schouder .
    Hopelijk is Rebecca een leuke meid, hoe oud is ze? Hopelijk horen we weer snel van jullie. Liefs mama/ Liesbeth
  4. Ingmar Fonteijne:
    9 juni 2014
    was weer een mooi verhaal.
    gefeliciteerd met 4 jaar!, en broertje, sterkte met je schouder! hopelijk is het niet al de leeftijd die gaat gelden.

groeten Ingmar
  5. Paula de Bakker:
    9 juni 2014
    Lieve Evelien en Led. Van HG met jullie jubileumpje !Ik heb jullie trouwfeest nog eens rustig overdacht. Wat was het leuk!
    Wat beleven jullie VEEL, jullie ondernemen ook veel. Ontzettend goed. Wat leuk dat damesvoetbal! En belevenissen van de school...echt geweldig leuk om het te lezen!!
    Ga vooral door..... veel liefs en ik duim weer voor een pijnloze schouder !! De foto's zijn ook enig!
    PS. de echo van mijn toekomstig kleinkind laat een jongetje
    zien !! We zijn nu al zo blij met hem. Katinka loopt en zegt nu ook oma. We zijn dikke vriendinnen ! Gisteren waren ze allemaal hier, zo gezellig !
  6. Iris:
    10 juni 2014
    Gefelicieerd nog met jullie trouwdag! Het klinkt echt zo gaaf daar, en leuk dat jullie al contact hebben met verschillende mensen en dat je aan het voetballen bent Eef! Schitterende fotos trouwens, ik ben benieuwd naar fotos van het feestje bij de buurvrouw! XX
  7. Ankie:
    15 juni 2014
    Yeah, alweer een reden voor een feestje, al lijkt mij jullie verblijf daar al 1 groot feest...! (Leds arm even niet meegerekend )-: )(en wat zegt Ingmar daar nou toch over ??!! ;-) ) Jullie zijn lekker bezig, helemaal jij Evelien, maar dat heb jij ook nodig ! De tijd gaat zo ongezien voorbij, lekker !!! X
  8. Ruud en mieke:
    2 juli 2014
    Led en Evelien,

'n beetje laat met toch nog gefeliciteerd met jullie 4 jaar + een maand huwelijk !!!
    Jammer dat wij niet op jullie feestje konden zijn maar je weet maar nooit !
    Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin en plukken jullie iedere dag de vruchten van 't (Cambodjiaans) leven goed hoor !!
    Liefs Mieke en Ruud

p.s. wij gaan toch nog maar eens ons dvdtje bekijken van siem riep !! dan zijn wij in gedachten bij jullie liefs xxxx