Maart 2017

21 maart 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Nee, je hebt geen blogje gemist, het is gewoon onwijs lang geleden dat ik heb geschreven. Gewoon omdat ik lui, druk of op reis was. Allemaal excuses natuurlijk . Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat na 3 jaar voor ons (en waarschijnlijk voor jullie ook) het nieuwtje er wel een beetje af is, en ik dus ook minder inspiratie heb om te schrijven.

Bizar dat we hier al bijna 3 jaar zitten. En voorlopig blijven we nog wel even. Op school hebben we weer aangegeven nog een jaartje te willen blijven. Gelukkig ziet het er naar uit dat veel leuke collega’s ook blijven, net zoals een aantal goed vrienden.

Wat hebben we dan zoal gedaan de afgelopen maanden? Het meest bijzondere was toch wel de bruiloft van Leon en Sopheak. Leon is Nederlands en Sopheak Cambodjaanse. Haar heb ik leren kennen toen ik haar Nederlandse les gaf.

Wij hadden een zeer bijzondere rol tijdens de bruiloft, we waren namelijk  een van de bruidsmeisjes en –jonkers, een hele eer. En, wat ik misschien nog veel leuker vond, 2 dagen lang de mooiste traditionele kleding aan!

De bruiloft was in Kampong Kleang, ongeveer  5 kwartier buiten Siem Reap. Hier wonen de ouders van Sopheak, in zo’n prachtig houten huis op 10 meter hoge palen half in het Tonle Sap meer.

Meteen na aankomst werd ik door het glam-squad in de make- up gezet, en daarna in jurk 1 geholpen. De rokken/broeken van de outfits bestaan uit een grote lap stof die om je heen worden gedrapeerd en vervolgens vastgezet met spelden. 1 size fits all. Nou ja, ongeveer dan... Toen was het tijd voor de eerste van vele ceremonies, en natuurlijk lekker eten en dansen. Na een kort nachtje ging het feest zoals gebruikelijk nog een dag door met een aantal andere ceremonies, vele jurken en lekker eten. Heel erg bijzonder om mee te maken!

De mensen die ons volgen op Facebook zal het ook niet ontgaan zijn dat we ook weer een paar leuke tripjes hebben gemaakt. In de kerstvakantie zijn we naar Bali en Lombok gegaan, dit was fantastisch. Op Bali hebben we scooters gehuurd en 10 lagen rondgetourd. Het grappige is dat wij altijd reizen met in ons achterhoofd de vraag of we er zouden kunnen wonen. Bali vonden we uitendelijk toch te druk en Lombok iets te rustig. Maar goed, voorlopig zitten we hier toch nog 1.5 jaar.

In februari zijn we naar Phuket (Thailand) gegaan. Ik vertrok al op zaterdag, een paar dagen eerder dan Led, om mama en Rogier te ontmoeten. Het was zo leuk om het vliegtuig uit te stappen en zo bij mama en Rogier de auto in te stappen, alsof we elkaar de dag ervoor nog gezien hadden. We zijn naar het noorden van Phuket gegaan, Kao Sok National Park en Koh Lak. Vooral het eerste was prachtig! Op dinsdag hebben we Led opgehaald en zijn we nog een paar dagen naar het zuiden van Phuket gegaan. De week vloog helaas voorbij.

In die week is het weer ook omgeslagen helaas en zijn we weer hard op weg naar het hete seizoen. Op dit moment is het nog ‘maar’ rond de 35 graden, maar erg vochtig, wederom lekker zweten dus.

Led is zoals altijd druk met Khmer, het lezen en schrijven gaat steeds beter. Ook op school gaat het met goed met hem en de kinderen zijn dol op hem. Verder is hij geslaagd voor zijn TEFL cursus en zou als hij zou willen ook voor de klas kunnen op een aantal scholen hier in de stad. maar voorlopig vindt hij het heerlijk als Teaching Assistant.

Ik ben na paar maanden van stilstand (door mijn steeds terugkomende blessure, shinsplints)langzaamaan weer lekker aan het sporten. Crossfit, boxen, gewichtheffen en tegenwoordig zelfs rugby. Met een groep collega’s zijn we een touch rugby team gestart, erg leuk, al moet ik erg aan de regels wennen. (voor zover ik de regels ken)

Komende zomer komen we niet naar Nederland, wanneer wel weten we nog niet. In plaats daarvan gaan we naar China en misschien een stukje noord-Vietnam. Tips zijn welkom!

Liefs,

Led en Evelien

1. Mara evers:
    22 maart 2017
    Heerlijk weer te lezen! Blijft bizar dat je al 3 jaar weg bent, en idd als je er bent is het net alsof je nooit weg bent gegaan (los van het verschil dat jij in de lente in een winterjas zat te rillen :P)

Wij gaan hard sparen en ik hoop dat we over een paar jaar, als sam ook wat ouder is, een keer jullie kant op kunnen komen. Waar jullie dan ook zitten! Lijkt me supertof jullie daar te zien :)
  2. Paula de Bakker:
    22 maart 2017
    Lieve Evelien en Led.
    Wat is t weer heerlijk jullie verhaal te lezen en vooral de prachtige foto's! Wat n mooie natuur en overal zo rustig... de zee is van jullie tweetjes.Nou zo'n bruiloft vergeten jullie nooit meer. Zalig om 2 dagen zo feestelijk gekleed te gaan; dan moet je je wel belangrijk voelen en dat zijn jullie voor het bruidspaar absoluut geweest. Led in dat zalmkleurig jasje met boordje en aan een kant die stiksels: super,! en mijn favoriete jurk is die gele, wat staat die prachtig. Deed me aan je groene trouwjurk denken Evelien. en die foto op de schommel! LEUK EN MOOI EN LIEF
    Spectaculaire foto van dirtybiken !!! geweldig.
    Alles is even spannend en nieuw voor mij. Provinciaaltje dat ik ben....
    Lieve Evelien en Led, ik wens jullie het aller-allerbeste en dan OP naar China... (?) LIEFS van jullie tante Paula.
  3. Ruud en mieke:
    24 maart 2017
    fijn-en mooi dat jullie de luxe dingen van het leven mogen ervaren en wij denken dat menigeen jaloers is op jullie (reis)ervaringen !!
    naast dat wij je moeder ( en Rogier) "Floorte 2 "benoemen alle doorleefde ervaringen pakken ze niet meer af !
    Leuk dat Led zo opgaat in het Khmer ( wat 'n moeilijk woord) dus kan hij hier les komen geven !
    Wat grappig van die jurk wist jij dat Mieke ook in zo'n rok/jurk werd "gehesen " een jurk die uit een stuk stof bestaat en inderdaad met spelden werd vastgezet. maar goed weer leuk iets te vernemen en zoals je weet is je moeder en Rogier weer heelhuids in Heemstede terugekeerd.

Liefs van ons uit de Balsa xxxx
  4. Ingmar Fonteijne:
    28 maart 2017
    nou nou, jullie hebben het er maar druk mee.
    broertje, gefeliciteerd met het halen van de cursus, knap hoor!!
    leuk verhaal en leuke foto's.
    jammer dat jullie dit jaar niet komen, als jullie er volgend jaar maar zijn op mijn 50 ste verjaardag, mogen jullie niet missen.

doe voorzichtig en geniet weer van een jaartje op school

gr Ingmar en ruslana
  5. Pia Wolthuis:
    18 april 2017
    Leuk om jullie verhalen te lezen en vooral om van de prachtige foto's (en kledij) te genieten. Ik heb begrepen dat Liesbeth en Rogier ook een mooie tijd hebben gehad en hebben genoten van het verblijf met jullie samen. Heerlijk om dat zo te kunnen organiseren.
    Alle goeds en geniet van de goeie dingen in het leven!
    Hartelijke groet,
    Pia en Albert