Na regen komt zonneschijn

8 oktober 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Het is weer eens tijd voor een berichtje uit het zonnige zuiden. Al is van die zon weinig te merken de laatste tijd. We hebben in de ruim 3 jaar dat we hier wonen nog niet eerder zo slecht weer gehad. De afgelopen 10 dagen heeft het enorm veel geregend en veel straten en huizen staan onder water. Over het algemeen hebben wij er gelukkig maar weinig last van, ons huis is op een soort terp gebouwd net zoals school. En als we naar school rijden moet je af en toe even je benen optrekken als de straat onder water staat of er een diepe plas ligt.

Wij zijn vorige maand verhuisd naar een nieuw huis, 30 meter verderop in dezelfde straat. We blijven dus lekker in dezelfde buurt met dezelfde huisbaas, iets waar we heel blij mee zijn. Ons nieuwe huis is een stuk groter, en zelfs vrijstaand (zie foto’s). We hebben veel meer ruimte en zelfs plek voor een wasmachine. Nooit gedacht zo blij te zijn met het feit dat we zelf de was kunnen doen…

Voordat we verhuisden is het huis eerst gezegend door de monniken, iets dat gebruikelijk is hier bij een nieuw huis of gebouw.

Inmiddels zijn we ook al een maand of 2 bezig met dit schooljaar. Led zit, zoals altijd, weer in Reception 2. Ook gaat hij zich vanaf nu wat meer bezig houden met ELS (English Language Support) voor de leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken. Ook heeft hij een EHBO curus gevolgd en zijn diploma gehaald.

Ik geef  dit jaar les in Year 6, groep 8. Ik ben met mijn groep van vorig jaar mee gegaan. Aangezien ik vorig jaar eindigde met 9 leerlingen zijn de year 5’s bij elkaar gevoegd en heb ik nu 20 leerlingen in de ochtend, en 11 in de middag. 9 leerlingen gaan ‘s middags naar Khmer school.

Verder hebben we weer een aantal prachtige reizen gemaakt. Afgelopen zomer zijn we een maand naar China gegaan. We zijn ontzettend positief verrast door de schoonheid van het land en de vriendelijkheid van de mensen. Over het algemeen was men heel behulpzaam en met verschillende vertaal apps konden we redelijk goed communiceren.  Het rondreizen ging veel gemakkelijker dan verwacht. Via internet boekten we trientickets die we dan op het  station konden ophalen.  Als het even kon namen we de Highspeed trein, 300km p/u van A naar B, superdeluxe! Al hebben we ook wel wat langzame en drukke boemeltreintjes moeten nemen.

We zijn begonnen in Beijing, waar we uiteraard de Chinese Muur en de Verboden Stad hebben bezocht. Daarna hebben we ruim 3 weken rondgereisd via o.a. de Yellow mountains, Dali en Yangshuo om uiteindelijk te eindigen in Hong Kong.

2 weken geleden hadden we ook een weekje vrij en zijn we naar Mondulkiri en Kratie gegaan, in het noordoosten van Cambodja. Mondulkiri staat bekend om zijn prachtige bergen en watervallen, en helaas tegenwoordig ook om de ontbossing dat daar op grote schaal plaatsvind. In Kratie hebben we de Irrawaddy dolfijnen gespot in de Mekong rivier.

Behalve ons huis is ook wagenpark weer vernieuwd. Ik heb mijn Honda Wave ingeruild voor een waanzinnige motor, een Honda FTR, 223cc. Het is een semi-dirtbike wat betekent dat ik er zowel op de weg als off-road prima mee kan rijden. Hij is net laag genoeg dat ik met beide voeten bij de grond kan.

Verder hebben we het tennissen weer opgepakt, en 2 keer per week staan we op de baan (als het tenminste niet regent). Verder boks ik nog steeds en doe ik wat aan gewichtheffen en crossfit.

Over het algemeen komen we tijd te kort voor alle leuke dingen die we willen doen.

Zoals altijd staat er ook weer leuke reisjes  in de planning: in de kerstvakantie gaan we naar Myanmar(Birma) en waarschijnlijk komen we in april naar Nederland.

Liefs, Led en Evelien

PS. Henk, door wat gedoe met Led’s telefoon zijn we je nummer kwijt. Kun je het ons even mailen?

PPS. Foto;s volgen nog, heb wat problemen met uploaden.

1. Paula de Bakker:
    8 oktober 2017
    HAA llieve Evelien en Led.
    Goed van jullie te horen! en weer zo positief! Van Liesbeth en Ad had ik het een en ander al gehoord, maar de foto's van jullie
    prachtige huis ondersteunen het geheel. Wat ruim en gezellig licht. De bouw is heel apart.
    Het blijkt wel dat het weer dus overal verandert....
    Onze buien van vroeger zijn nu tropische stortbaden.
    Menige straat ziet er nadien uit als bij jullie nu.
    Verder kwakkelt het hier rustig aan... veel gezeur omtrent de politiek, maar nog steeds geen regering...
    Mijn broer Cees heeft n nieuwe knie gekregen en Corrie (van ons Harrie) ligt ook in t ziekenhuis voor een gynaecologische ingreep.
    Allemaal lapmiddelen die erbij horen op onze leeftijd. Toch vieren we verjaardagen heel gezellig. We zijn zo blij elkaar te zien.
    Ik wens juyllie tweetjes weer het allerbeste!!!! Werkplezier en Myamar in zicht en.... misschien dat we elkaar ontmoeten als jullie naar Ned. komen. Dank voor het mooie verhaal en de prachtige foto's !!!! alle liefs van jullie tante Paula
  2. Ankie:
    11 oktober 2017
    Top weer hoor !
  3. Ingmar Fonteijne:
    17 oktober 2017
    was weer een heel verhaal, leuk hoor, en nog van harte met het nieuwe huis.
  4. Pia Wolthuis:
    22 oktober 2017
    Leuk om even van jullie te horen! Klinkt goed! Mooi huis! Had het al van Liesbeth gehoord. Jullie blijven een reislustige familie met z'n allen. Hartelijke groet en alle goeds voor jullie beiden!
  5. Ruud en mieke:
    24 oktober 2017
    Enigszins verlaat -komt om dat wij op het huis van je moeder moeten passen-zijn jullie toch wel bofkonten en binnen onze familie hebben wij het over Floortje Dessing nr; 2 -en 3 ( rara rara wie bedoelen wij)
    Wij houden het maar rustig en jullie de oerwouden en wij de Amsterdamse drinkwaterleiding gebied ook veel bomen en ook veel wilde dieren ?? ( herten/vossen Ijsvogeltjes)
    Afgelopen zaterdag nog bij je Pa aangeweest en je broertje Tim geholpen met het stellen van "kleppen " ( he wat is dat nu weer)
    Wel leuk dat Tim mijn oude automonteursvak heeft overgenomen en ik vind het super-en knap dat hij dat allemaal zo kan !
    Hebben jullie geen last van de politieke toestand en merken jullie niets van de agressie in de wereld ??

Hopelijk dat dit aan jullie mooi huis(deur) voorbij gaat.
    Wat het weer betreft mijn broer was overgekomen uit Vancouver en preciues in die mooie drie weken was hij hier dus ook hij gaat met een goed gevoel weer terug.
    Binnenkort gaan wij weer met de Artsen naar Cadzand en gaan daar weer een weekje zitten niets te doen.

Welnu " Floortjes " wij wensen jullie een mooie huistoekomst te en dat jullie beiden droge voeten houden

Liefs Mieke en Ruud
  6. Henk de Jongh:
    30 oktober 2017
    Zie dat jullie nog steeds genieten, gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!! Led, er wordt nog steeds veel naar je gevraagd op de afdeling, uit het oog, maar zeker niet uit het hart!! Groeten van Schiphol. Mijn nr is +31655728390