Monsoon is coming!

28 juni 2014 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Wij hebben ons weer goed vermaakt sinds onze laatste post. Met een grote groep Nederlanders hebben we hier de wedstrijden gekeken. I.v.m. het tijdverschil keken wij pas om 23.00 uur. Compleet met muziek van Andre Hazes, Guus Meeuwis en Marco Borsato. Nooit gedacht dat we dat hier nog een zouden horen. Een paar expats hadden allemaal vlaggen meegenomen dus de hele bar kleurde oranje.

Op vrijdagavond is het inmiddels vaste prik om met een groep tapas te gaan eten bij Ivy. Met een wisselende groep van ongeveer 12 man uit allemaal verschillende landen. O.a. Engeland, Spanje, Zwitserland, VS en Nederland. Super gezellig! Wat wel heel jammer is, is dat dit allemaal vrijwilligers zijn die eind juli weer naar huis gaan. Dus als wij terugkomen uit Vietnam is bijna iedereen weg. Wel raar hoor, om korte tijd heel intensief met mensen om te gaan en ze vervolgens weer uit te moeten zwaaien. En dat iedere keer weer. Gelukkig hebben we ook een paar vrienden die hier wel het komende jaar blijven. We gaan veel uit en maken veel lol. Het is erg leuk om met al die nationaliteiten om te gaan.

Afgelopen week ben ik op 2 plekken begonnen met vrijwilligerswerk. Het ene is bij Treak Community Center. Deze school ligt op een paar kilometer van Siem Reap maar 100 jaar terug in de tijd. Deze school ligt in Treak Village. Een zeer arm dorp bestaande uit boeren en vissers. Er wonen 1800 mensen in 314 families. 1/3 van de families verdient minder dan $0,40 per dag. De kinderen gaan iedere dag maar een dagdeel naar een Cambodjaanse school. Er zijn namelijk te weinig scholen in Cambodja dus gaan kinderen alleen ’s ochtends of ’s middags naar school. Treak Community Center dient als aanvulling. De kinderen krijgen les van Cambodjaanse leerkrachten. Vaak zijn dit studenten van een jaar of 20. Ze krijgen o.a. les in Engels en ICT. Achter de school ligt een moestuin die wordt gebruikt voor training, werkgelegenheid en voedsel voor de dorpelingen. Ook is er een kleine bibliotheek, hier ga ik werken. Iedere klas komt 1 á 2 x per week in de bieb. Ook zijn de kinderen buiten de lessen om welkom om boeken te lezen en spelletjes te spelen. Veel kinderen willen dolgraag leren en het is dan ook de hele middag een zoete inval. Ik help ze o.a. met woordbegrip en uitspraak. Ook begrijpend lezen komt aan de orde. Lezen zit niet in de cultuur en kinderen zijn dan ook niet  gewend dat ze niet alleen de woordjes moeten lezen, maar ook moeten kijken naar de plaatjes en bedenken waar het verhaal over gaat.

Zo heb ik bijvoorbeeld met een 22-jarige jongen een peuterboek gelezen. Hij komt iedere dag een uur studeren omdat hij graag een goede baan wilt. Maar hij heeft geen geld voor een studie.

Het andere project waar ik aan mee ga werken is een vrij nieuwe school, New Bridge school. Opgericht door 2 jonge Cambodjaanse mannen. (ergens begin 20) Ze komen zelf uit arme families en willen graag wat terugdoen. Ze hebben nu ongeveer 50 leerlingen die ’s avonds en in de weekenden komen om Engels te leren. Ook hier zijn de leraren Cambodjaans. Ze worden helaas niet betaald. Ik vind het ongelofelijk dat deze studenten hun weinige vrije tijd (naast studie en betaalde baan) nog de tijd nemen om zoals ze het zelf zeggen “te helpen om Cambodja verder te ontwikkelen”. Eén leraar geeft het eerste uur les aan de beginners om vervolgens het volgende uur in de schoolbank te kruipen als leerling voor de gevorderden les.

Er zijn 2 kleine lokaaltjes en verder is er niets. Ik ga proberen met plaatselijke steun hier een bibliotheek op te zetten zoals op die andere school. Er zijn een paar hulporganisaties in Siem Reap die mij misschien hierbij kunnen helpen. De eigenaren zijn enorm gemotiveerd (ze hebben 2 banen om het schoolgebouw te kunnen financieren) maar voor de rest eigenlijk geen flauw idee hoe ze aan geld en middelen moeten komen.

Ik zal vast binnenkort een keer een oproep doen of jullie willen doneren maar ik ga eerst kijken wat ik hier kan regelen.

Het is enorm inspirerend om te werken met mensen die zoveel bevlogenheid hebben om hun land te helpen. Voor ons westerlingen is dat gemakkelijk, wij doen vrijwilligerswerk om ons goed te voelen, maar deze mensen voelen echt de noodzaak en zijn zeer gemotiveerd om aan te pakken.

Het is soms raar om in een land te wonen met zoveel tegenstellingen. In de stad rijden een heleboel dure Toyota trucks en zelfs een paar Hummers. Vervolgens zie je de kinderen op straat lijm snuiven en vragen ze of ze de restjes van je bord mogen eten.

Er is hier zoveel te doen, te helpen. Maar helaas werkt dat ook soms averechts. Er zijn hier weeshuizen waar vrijwilligers uit Europa honderden dollars betalen om te ‘mogen’ werken, terwijl het helemaal geen wezen zijn. Vaak hebben ze nog één of soms zelfs 2 ouders. De eigenaren worden rijk ten koste van de kinderen. Helaas zijn er nog veel meer van dit soort verhalen.

Wij proberen ons bescheiden steentje bij te dragen, net zoals gelukkig heel veel mensen om ons heen. Alleen al door ons geld zoveel mogelijk bij locals uit te geven.

Inmiddels hebben we al een hoop tropische regenbuien gehad. Zelfs met regenponcho wordt je na een tijdje zeiknat. Ook van het zweet. Een stuk van ons weggetje is dan één grote modderpoel. Ook lopen sommige straten onder. Wel is het beduidend koeler. Heerlijk!

De pijn bij led is helaas nog niet weg. Hij heeft inmiddels het stuur van zijn fiets laten verhogen. Bij winkel 1 een buisje gekocht en dat er bij winkel 2 tussen laten lassen. Pimp my ride! Hopelijk neemt dit de druk van zijn schouder af bij het fietsen en gaat het dan beter.

Vanaf volgende week gaat Led ook helpen in de bibliotheek. Zijn Khmer gaat met sprongen vooruit. Iedere dag is hij druk aan het studeren en aan het oefenen met wie maar wil. Na Vietnam wil Led ook Engels gaan geven aan jonge kinderen. Eerst een tijdje ervaring opdoen en daarna ergens een betaalde baan als leraar in een kleutergroep. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Vanavond gaan weer de stad in en morgen voetbal kijken. Voor de rest dezelfde saaie dingen als in Nederland. Boodschappen en schoonmaken. Moet helaas ook gebeuren. Led is inmiddels een expert in wassen. We hebben geen wasmachine dus alles gaat op de hand. En aangezien je shirtjes maximaal 1 dag kan dragen is dat een zeer regelmatig terugkerend klusje.

Hoe gaat het met jullie?

Liefs, Led en Evelien

1. Paula de Bakker:
    28 juni 2014
    Lieve Evelien en Led,
    met groeiende verbazing lees ik dit verhaal. Die tegenstellingen! De ijver van de jonge Cambodjanen
    maar ook van jullie ! De kunst is de balans te vinden en te bewaren tussen helpen en werken en idd plezier maken !
    Jullie staan dan ook stralend op de foto's!
    Ja Led, ondanks je pijn.
    Jullie "doen" het hartsikke goed!
    Ik kijk nu al uit naar het volgend verhaal en wens jullie alle succes, maar vooral ook veel plezier.
    Hier keutert het leven wat verder, stillekes aan kleden de mensen zich meer in het oranje en de sfeer vind ik ook gezellig met dat voetbal. Alleen op de TV wordt die hele sport kapot gepraat ! in allerlei bewoordingen 10x hetzelfde....
    Van Hazes en consorten merk ik hier in mijn "nette, seniorenwijkje" helemaal niks! Toch versier ik morgen mijn raam wat oranje en ikzelf ook!
    Lieve luitjes , groetjes en dank voor jullie verhaal van Paula
  2. Ankie:
    28 juni 2014
    Woehoe ! Geweldig te weten dat ik jullie leven en bezigheden van dichtbij ga meemaken, duurt nog even, maar dan zijn er alleen nog maar meer projecten waar ik wel een kijkje wil nemen ! Ik vind jullie geweldig !
    Liefs, Ankie
  3. Suzanne:
    30 juni 2014
    Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen! Knap van de cambodjanen dat ze gemotiveerd zijn om te leren en zichzelf te willen ontwikkelen & dat ze ondanks hun achtergrond kansen zien. Hoop zo voor ze dat het lukt!
    Is het niet mogelijk dat die 2 scholen contact met elkaar houden? Wellicht kunnen ze elkaar helpen mbt aanpak, marketing, evaluaties e.d.

Haha, Led als meester bij de ukken. Totaal niet verwacht maar super leuk! Gaat ook helemaal goedkomen. Kinderen trekken altijd naar hem toe.

Succes met het opzetten van een 2e bibliotheek en goed dat je je zo inzet voor de Cambodjaanse gemeenschap. Erg triest om te lezen over die 'wees'huizen... De overheid zou eigenlijk in moeten grijpen.

Xxx
  4. Ingmar Fonteijne:
    30 juni 2014
    Chum riep sueh luitjes, ja..ik spreek de taal!!
    hier gaat het ook allemaal goed.
    wat een uitdagingen daar allemaal, jullie hoeven je in ieder geval niet te vervelen.
    een bieb, gaat hier al weer even terug dat ik daar voor het laatst was.
    als je een rekeningnummer doorgeeft, wil ik wel 50 euro sponsoren! (wel even een factuur op naam hahaha)

groeten, en broertje, goed bedacht het hoge stuur. sterkte met je schouder, en niet stiekem lijm snuiven...
  5. Ruud en mieke:
    2 juli 2014
    Led en Evelien,

Jullie reactie en die van de anderen te lezen doet ons weer herbeleven de tijd dat wij daar ook waren.

Wel goed van jullie dat je je voor meer dan 100% inzet en het " ontwikkelingswerk "op micro-nivo uitvoert.

Zoals ooit jullie insteek was om je dromen achterna te gaan , wij denken dat dit voor 100% geslaagd is.

Als jullie enthousiasme door niets gehinderd wordt, hebben jullie mooie levenservaringen opgedaan, iets waar anderen van dromen.

Mieke en ruud