Vakantie!

11 juli 2014 - Siem Reap, Cambodja

Na twee inspannende maanden in Siem Reap waren we hard toe aan vakantie. Nee hoor, dat valt wel mee. Maar nu was het nog mogelijk om 4 weken weg te gaan en we weten niet wanneer we die kans weer krijgen. Dus nemen we het er lekker van. Ons huisje hebben we onderverhuurd aan een Amerikaanse jongen. Het voelde wel raar om weg te gaan uit Siem Reap. We hebben daar nu een leuke vriendengroep zitten en hebben ook met buren en werk het één en ander opgebouwd. Gek om dat achter te laten. Maar ook zeker iets om naar uit te kijken om naar terug te keren. Het voelt inmiddels echt als thuis. Zeker nu we op andere plekken in 'ons' land zitten zijn we blij met de keuze voor SR.

Nu zitten we in Kampot in het zuiden van Cambodja. Dinsdag zijn we samen met onze vriendin Andrea naar Phnom Penh afgereisd. Daar een beetje rondgelopen en wat markten bezocht. Veel kledingketens zoals H&M en Mango laten hun kleding in Cambodja maken. Op de markt kun je shirtjes kopen die van de vrachtwagen zijn gevallen of die de kwaliteitscontrole niet hebben gehaald. Aangezien al mijn shirtjes geel worden van het zweten en het gele water heb ik lekker ingeslagen. Even kijken of ze een paar wasbeurten overleven en dan op de terugweg nog wat halen.

Met zijn tweeën hebben we de volgende dag de bus gepakt naar Kampot. Vanaf hier gaan we morgen de grens over naar Vietnam waar we iets van 3,5 week zullen blijven. Het is hier beduidend koeler dan in SR, heerlijk! Gisteren op de scooter wat grotten bezocht en vandaag een uitstapje gemaakt naar Bokor Hill. Daar hebben de Fransen in 1920 een hotel en kerk gebouwd. Omdat het hoog op de heuvel ligt ging men daar heen om de hitte te ontvluchten. Het staat al sinds de 50er jaren leeg. Door de laaghangende bewolking (we zaten letterlijk ín de wolk) kreeg het een spooky uitstraling. Afgelopen nacht hebben we geslapen in een superschattig houten huisje (zie foto) beneden was een minihokje met wc en douche en boven lag een matras met een klamboe erover. Aan de rivier hadden ze een terras gebouwd waar je heerlijk kon relaxen in een hangmat. Dit hebben we dan ook veel gedaan. Helaas stond bij het guesthiuse ernaast de muziek tot 2 uur 's nachts keihard aan waardoor we wederom een kort nachtje hadden. De nacht ervoor kwam door het voetbal(waar we het verder ook maar niet over gaan hebben)

Ook in SR hebben we de nodige tripjes gemaakt. Zo zijn we vorig weekend naar de  Beng Mealea tempel gegaan. Wederom met Andrea. Per tuktuk 68 km(1 uur en 3 kwartier) heen. Onderweg kregen nog een lekker band. De driver zette ons even af bij een familie waar we in ons beste Khmer een gesprekje hebben gevoerd. Een kwartiertje later was hij alweer terug en konden we de reis vervolgen. De tempel was erg mooi, de bomen groeiden door de muren heen en grote delen waren ingestort. En lekker weinig toeristen.

Verder ben ik druk bezig geweest met het verzamelen van boeken voor New Bridge School (kijk op facebook bij New Bridge)  en heb ik al een redelijk stapeltje weten te regelen. Het is dan geweldig om te zien hoe enthousiast de kinderen reageren en hoe de leerkrachten de boeken inzetten in de lessen. Op dit moment wordt er in SR een project opgestart om de bibliotheken samen te laten werken en gebruik te laten maken van elkaars expertise. Erg leuk om hier aan mee te werken.

Helaas weinig foto's dit keer want hebben onze laptop niet mee en nu kunnen we de foto's dus niet overzetten. Gelukkig heb ik er een paar gemaakt met mijn telefoon.

Liefs, Led en Evelien

1. Ingmar Fonteijne:
    16 juli 2014
    lekker relaxen, geniet ervan

Ingmar
  2. Ankie:
    20 juli 2014
    Doen jullie goed, ook nog even gebruik maken van 'dat je toch in de buurt bent'. Krijg steeds meer en meer zin !